An Engineering Geological Study of Moryang Fault for Tunnel Design

터널설계를 위한 모량단층의 지질공학적 연구

  • 방기문 ((주)대우엔지니어링 지반공학부) ;
  • 우상우 ((주)대우엔지니어링 지반공학부)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

This study was for characterizing the engineering geological properties of Moryang Fault, and providing the basic data for tunnel design. Land-sat image analysis, geologic surveys, resistivity prospecting and 3-dimensional analysis for results of resistivity prospecting, core boring, mineralogical identification and chemical analysis for the bedrock, and K-Ar age dating for fault clay were carried out for the study of Moryang Fault which is located at Duckhyunri Sangbukmyun Uljinkun Ulsan metropolis. As a result of the study, it was shown that strike/dip was N20-3$0^{\circ}C$E/70-9$0^{\circ}C$NW, width of fault ranged from 20 to 60m(maximum 80m), and depth was more than 50m. K-Ar age dating results of fault clay were 5,700$\pm$1.129Ma and 1,900$\pm$0.380Ma. Hydraulic fracturing test results showed the principal stress direction similar to the strike of Moryang Fault.

본 연구는 터널설계와 관련하여 모량단층의 지질공학적 기본특성을 규명하고 터널설계시 기초자료 제공을 목적으로 수행되었다. 울산광역시 울주군 상북면 덕현리 덕현천 일대에 발달하는 모량단층의 특성을 규명하기 위하여 인공위성 영상을 이용한 선구조 분석, 지표지질조사, 전기비저항 탐사 및 3차원 해석, 시추조사, 광물분석 및 K-Ar절대연령측정 등을 수행하였다. 연구지역내에서 모량단층의 주향은 N20~30$^{\circ}$E, 경사는 70~90NW이고 단층폭은 약 20~60m, 최대 80m, 깊이는 50m이상인 것으로 규명되었다. 단층점토의 K-Ar 절대연령은 5,700$\pm$1.129만년, 1,900$\pm$0.380만년으로 측정되었으며, 수압파쇄시험 결과 최대수평응력의 방향은 N25$^{\circ}$E, N30$^{\circ}$E로 모량단층의 주향과 일치하였다.

Keywords