The optimizing in fuzzy queueing system(Multi-server)

퍼지 대기행렬에 있어서 최적화(복수창구)

  • Published : 2000.04.01

Abstract

All the visiting customers makes a queue and then can be served at an unoccupied server, in the queueing system of multi-server. The customer and server, however, have a conflictive feeling of satisfaction at all times. To solve the problem, in this paper, it is proposed that new design method of server number to maximize the satisfaction level of customer and server by the hzzy concept which is applied to the queuing system.

복수창구의 대기행렬에 있어서도 도착하는 손님 전원이 하나의 행렬을 만들고 비어있는 창구에서 서비스를 받게 된다. 서비스시간이 너무 길면 손님측에서 곤란하고 서비스 시간이 너무 짧으면 창구측이 곤란하다. 또한 서비스 시간이 단축에서 오는 창구측의 비용증가와 서비스를 받기 위해 대기 하고 있는 손님 측의 손실을 고려할 때 창구 측과 손님측은 항상 상반되는 만족도를 갖게 된다. 이를 해결하기 위해 대기 행렬에 퍼지 이론을 적용하여 양측의 만족도를 최대로 할 수 있는 창구수의 설계를 시도하였다 그 결과 대기 행렬에서의 총비용은 고정적이지만 퍼지 대기 행렬에서는 총비용을 최소화하는 창구수의 설계가 가능하다.

Keywords

References

  1. Introduction to Fuzzy Theory D.S. Yoo;K.W. Lee
  2. YUHAN JUNIOR COLLEGE v.4 The optimizing in fuzzy queueing system(single server) K.W. Lee;H. Ishii;S. Miyazaki
  3. Introduction to Fuzzy Theory H. Ishii
  4. introduction and application of Fuzzy Theory M. Sakawa
  5. Fuzzy Theory and its application M. Mizumoto
  6. Outline of OR R. Kobayashi
  7. Applied Theory of Probability H. Ida
  8. Detail Practice of Operations research E. Moritani