A Study on System Requirements for Integrated Electronic Document Management System (IEDMS)

통합전자문서체계구현을 위한 요구기능 분석 연구 -A사의 전자문서관리 사례를 중심으로-

  • 권택문 (경희대학교 산업정보대학원)
  • Published : 2000.06.01

Abstract

An Electronic Document Management System(EDMS) is an electronic system solution that is used to create, capture, distribute, edit, store and manage documents and related structured data repositories throughout an organization. Recently, documents of any type, such as text, images, and video files, and structured databases can be controlled and managed by an office automation system and an EDMS. Thus, many organizations are already using these information technologies to reduce process cycle-times. But what the organizations are missing is a integrated system the current workflow or office automation system and provides immediate access to and automatic routing of the organization's mission-critical information. This study tried to find out the user's requirements for integrating current information system and relatively new technology, electronic document management system in order to improve business operations, productivity and quality, and reduces waste. integration of electronic document management system(EDMS) and office automation system and proper use of these technological will improve organization's processes, and compress the process cycle-times. For this study a case study was done by a project team in cooperation with a government organization(say A company). Through this case study valuable electronic document management and office automation system requirement have been identified and reported for providing a system model in order to design an Integrated EDMS(IMDMS).

21세기 정보화 시대를 맞이하여 요즈음 전자행정에 대한 논의가 활발히 진행되고 있다. 종래의 작고 효율적인 사무행정조직이라는 협의의 시각에서 탈피하여 이제는 보다 광의의 관점에서 고객 중심적이고 양질의 정보서비스를 제공함으로써 행정의 효율성과 생산성을 증진시키는 것이 전자사무행정이라고 라고 보는 것이 타당하다. 그러나 지금까지 정부 기관을 중심으로 의욕적으로 추진되어온 전자행정을 위한 사무자동화 시스템 즉 전자결재 시스템은 업무의 생산성 향상에 크게 도움이 되지 못하였는데, 그 가장 큰 이유는 통합적 차원에서의 문서관리시스템 구축이 이루어지지 않고 전자결재위주의 시스템을 구축함으로서 문서의 생성 및 결재기능의 정보화에는 기여하였으나 생산된 문서에 대한 보관/보존/활용 및 폐기 활동에는 큰 도움이 되지 못하였기 때문이다. 따라서 문서의 생성, 결재, 유통, 배포, 검색, 활용, 보존, 폐기에 이르는 일련의 과정을 연속적으로 처리하는 통합전자문서관리시스템(IEDMS)의 구축이 필요하게 되었다. 본 연구는 이러한 인식을 바탕으로 현행전자문서관리체계의 문제점을 사례연구를 통해 분석한 후 통합전자문서관리체계 구현을 위한 시스템 요구기능을 도출함으로서 향후 전자문서관리체계 구축시 이를 하나의 기준으로 활용하도록 함으로서 효과적인 전자문서관리체계 정착에 기여하고자 한다.

Keywords