CNG와 경유의 2원 연료 디젤기관의 성능 및 배출가스 개선을 위한 실험연구

Improving Performance and Emissions in a Diesel Engine Dual Fueled with Compressed Natural Gas

  • 김복석 (회원, 전남대학교 자동차연구소) ;
  • ;
  • 박찬국 (회원, 전남대학교 공과대학)
  • 발행 : 2000.03.01

초록

This paper deals with a study on combustion and emission characteristics of a direct injection diesel engine dual fueled with natural gas. Dual fuelling systems tend to emit high unburned fuel especially at low load, resulting in a decreased thermal efficiency. This is because natural gas-air mixtures are too lean for flame to propagate under low load conditions. Suction air quantity and injection timing controls are very useful to improve emissions and thermal efficiency at low load.

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참고문헌

  1. 일본 자동차기술회, No. 9739165 천연가스 Dual Fuel 디젤기관의 성능 및 배기가스 특성의 개선 中山 茂樹
  2. 일본 자동차기술회 논문집 v.26 Dual Fuel가스 디젤 기관의 연소 佐藤 利春 외2인
  3. 일본 자동차기술회 심포지엄, No.9431111 천연가스를 연료로 한 디젤기관 염路 昌廣
  4. 일본자동차기술회, No. 9838903 천연가스 Dual Fuel 디젤기관의 연소와 배기가스 특성 草鹿 仁 외3인
  5. SAE No.940548 Dual Fuel natural gas/ diesel engine : technology, performance and emissions Weaver C.S.;Turner S.H.
  6. 대한기계학회 춘계학술대회 논문집, No.99s311 천연가스 Dual Fuel 디젤기관 경유분사밸브의 최적화 실험 김복석 외 3명
  7. 한국자동차공학회 춘계학술대회 논문집, No.99380058 흡입공기량 조절에 의한 천연가스 Dual Fuel기관의 성능 및 배기특성 김복석 외 3명