Behavior of Steel Box Girder Bridge According to the Placing Sequences of Concrete Slab (II)

강합성 상자형 교량의 바닥판 타설에 따른 거동 연구(II) - 해석적 연구 및 균열제어 -

  • 곽효경 (한국과학기술원 토목공학과) ;
  • 서영재 (한국과학기술원 토목공학과) ;
  • 정찬묵 (우송산업대학교 토목공학과) ;
  • 박영하 (한국도로공사 도로연구소 콘크리트 구조연구실)
  • Received : 1991.11.18
  • Published : 2000.04.27

Abstract

This study deals with behavior of steel box girder bridges according to the concrete slab casting sequences and sectional types. The time dependent behavior of bridges caused by the differential setting of slab concrete resulting from time gap for each part of slab deck in a sequential placing method produces is analyzed. In correlation studies between girder section types and placing sequences, time dependent effects of concrete creep and shrinkage are implemented in the analytical model proposed in the previous study. Finally, field recommendations in terms of concrete slump and relative humidity are suggested to prevent early transverse cracking of concrete slabs.

이 연구는 콘크리트 바닥판의 타설방법과 단면형태에 따른 강박스 거더 교량의 거동에 관한 것이다. 단계 타설의 경우 각 타설부분의 시간차이는 바닥판 콘크리트의 응결시간의 차이를 일으키고 이로 인하여 발생되는 교량의 시간에 따른 거동이 이 연구에서 해석되었다. 또한 거더 단면과 바닥판 콘크리트의 타설순서의 상관관계의 관한 연구를 위하여 콘크리트 크리프와 건조수축의 효과가 이 연구에서 제안된 해석모델에 포함되었다. 끝으로 바닥판 콘크리트의 초기 횡방향 균열을 방지하기 위하여 현장에서 관리할 수 있는 콘크리트 슬럼프와 상대습도가 제안되었다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 합성형 교량의 설계, 시공 및 유지관리 기술개발 연구

Supported by : 한국도로공사

References

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  2. 합성형 교량의 설계, 시공 및 유지관리 기술개발 보고서 한국도로공사
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