Classroom Practice for Mathematics eased on Cognitive Constructivism in Primary School

인지적 구성주의에 따른 수학과 교육 현장 적용 연구

  • Published : 1999.01.01

Abstract

In this paper, we first exam the relation between Piaget's theory of cognitive development and cognitive constructivism. With it's outcome We find three principles of constructivist teaching-learning methods for primary mathematics These are as follows 1) active learning based on self-regulatory process 2) empirical learning by self initiated activities 3) individual learning derived from present cognitive structure and fits of new experiences. Finally we introduce several examples for classroom practice applied the above principles in primary mathematics.

Piaget 이론을 근거로 수학과 구성주의 교수-학습 원리를 알아보고 초등학교 수학과 교수-학습에 적용하는 지도 원리를 분류 활동, 수의 대소 비교와 부등호, 합이 10인 경우의 덧셈, 뺄셈의 기초, 세 수의 덧셈, 덧셈과 뺄셈의 관계, 덧셈과 뺄셈의 혼합 계산, 길이의 단위 도입, 0이 있는 나눗셈, 삼각형의 넓이 단위의 문제 등의 실제 사례를 통하여 소개하였다.

Keywords