A Topography of Design in Cyber Age

사이버 시대의 디자인 지형

  • 오창섭 (영동대학교 산업디자인전공)
  • Published : 1999.02.01

Abstract

Industrial design, as a traditional meaning, is based on the method of production by machine beginning with the Industrial Revolution. At present, the identity of design is in confusion with the development of computer and related medium technology. The new wave called 'cyber' has doubts about the hypothesis in the method of production by machine as the production method by machine had doubts about the hypothesis of the production method by handicraft long before. This thesis is a study on how computers and new media, such as virtual reality, change our environments and susceptibilities of life and design culture. The thesis is going to dismantle and reorganize the material-oriented classification based on the production method by machine through the discussion on cyberspace and culture, image. and text, virtual image and reality, and so on. Eventually this study finds out a topography and identity of the design in this changing age.

전통적 의미의 산업디자인은 산업혁명으로부터 시작된 기계적 생산양식에 그 바탕을 두고 있다. 그런데 최근 컴퓨터와 관련 기술들의 발달에 따른 새로운 매체들의 등장으로 전통적 의미의 디자인은 정체성의 혼란을 경험하고 있다. '사이버'라고 불리는 새로운 흐름은 산업혁명의 기계적 생산양식이 수공예적 생산양식의 여러 가정들을 파괴한 것처럼 기계적 생산양식의 가정들에 대해 의문을 제기하고 있는 것이다. 본 논문은 어떻게 컴퓨터, 그리고 가상실제와 같은 새로운 매체들의 등장이 삶의 환경과 생활 주체들의 감수성을 변화시키고, 또한 디자인의 모습을 변화시키는지에 대한 연구이다. 논문은 사이버공간과 문화, 이미지와 텍스트, 가상과 실재, 정체성 등의 논의를 통해 기계적 생산양식에 바탕을 둔 소재 중심적 경계 구분을 통해 기계적 생산양식에 바탕을 둔 소재 중심적 경계 구분을 해체하고 변화하는 시대의 디자인 지형과 정체성을 구체적으로 찾아 나서고 있다.

Keywords