우리 나라 유통산업의 정보화 전략 방안 -일본 유통산업과의 비교분석 통하여-

A Study on Information Strategy for Korean Distribution Industry

  • 발행 : 1999.03.01

초록

IMF한파에 의한 내수시장의 위축. 유통시장의 개방에 따른 유명 외국업체의 국내시장 진출, 소비자 니즈의 다양화 및 급변화 등으로 우리 나라 유통산업은 여러 가지 어려움에 직면해 있다. 이 논문은, 이와 같은 우리 나라 유통산업을 둘러싼 부정적인 환경변화로부터 발생하는 위기를 슬기롭게 극복하여 시장에서의 경쟁적 우위를 차지할 수 있도록, 정보에 초점을 맞추면서 동시에 일본 유통산업과의 비교분석을 통하여 우리 나라 유통산업의 전략적인 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 정보화란 소비자의 니즈에 대한 자료 및 정보를 신속하게 입수하여 정확하게 분석하고 이를 효율적으로 상품화에 반영하는데 근본적인 목적이 있으므로 우리나라 유통산업의 정보화 전략방안은 통합형 및 연계형 ‘정보시스템의 구축, 정보시스템의 지속적인 개발 및 보완’, 정보의 공유라는 3가지 축을 근간으로 하여 추진되어야 한다.

The Korean distribution market is now faced with various difficult problems. for instance, the withering of domestic demand by effect of IMF support system, the competitive foreign enterprise's entry into domestic distribution market by opening of its market, and the diversity and unexpected change of consumers' needs. Through the comparative study with Japanese distribution industry, we could find out the outline of information strategy that Korean wholesalers and retailers can solve such problems and stand at competitive advantage in Korean distribution market. We use information system in order to get data for consumers' needs quick and diversely. analyze those accurately, and put those into merchandising. So we have to work out the information strategy in line with the three-point principle, such as the integration or linking of information systems, the sustaining improvement and development of information systems, and the sharing of information.

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