A Study on the Determinants for Measuring Performance of the Electronic Goods Distribution Channel

전자유통경로의 성과평가 척도에 관한 연구

  • 황호종 (용인대학교 산업정보대학 경영학과)
  • Published : 1999.11.01

Abstract

The purpose of this study is to classify the determinants of channel performance and to reveal the contribution of classified performance factor on the total distribution performance of individual channel members. The empirical results of this study confirm that channel member performance is too rich and complex to be accurately reflected in a single item or even limited domain performance measures. The respondents in our sample monitored a lot of different facets of performance, indicating their belief in the multidimensional nature of performance. Our finding that outcome-based monitoring was particularly pervasive was not surprising given that managerial attention to end results is expected since those results are necessary for continued survival of the dealership. However, the dealership owner were not content to rely exclusively on these outcome performance indicators. They also gathered information on the efforts and activities that lead to those outcomes as well as other facets of information such as customer satisfaction and selling skills of salesperson. Limiting the definition and measurement of performance to outcomes only, or to a single item measure would have failed to capture important facets of performance, and could distort he relationship between the managerial variables and performance.

유통경로의 성과를 측정할 수 있는 요인들을 분류하는 접근방법은 연구자의 관점에 따라 다양하게 이루어져 왔다. 그러나 이같이 다양한 성과측정변수들이 실제로 국내의 경로 구성원에 의해 유통성과를 평가할 때 사용되고 있는지의 여부와 국내 유통경로의 경영자들이 판단하는 총체적인 경영성과에 이들 변수들이 차지하는 비중이 차별화 되고 있는지에 대한 연구는 미미하여 왔다. 이에 본 연구는 국내의 전자 유통대리점들을 대상으로 경로 구성원들이 사용하는 성과평가척도의 요소를 살펴보고 이들 요소들이 총 유통성과에서 차지하는 비중을 도출하며 경로구성원의 특성에 따른 측정요소의 차이점이 발생하는가를 검증하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 요인분석을 통해 성과 측정 요소들이 어떠한 공통의 집단으로 나뉘어 지는가를 살펴보며 상관분석을 통해 이들이 총 유통성과를 평가하는데 기여하는 비중을 도출한다. 이에 따른 연구의 결과를 살펴보면 경로구성원의 성과 요인은 재무적 성과 마케팅 지원 성과, 판매원 서비스 및 소비자 만족도 성과 그리고 소비자 소비스 성과의 4 요인으로 분류 되었고 재무적 성과와 마케팅 지원성과 요인이 총유통성과와의 상관도가 가장 높았다. 또한 경로구성원의 특성에 따라 성과척도의 중요 요인에 차이가 발생한다는 사실을 확인 할 수 있었다.

Keywords