A Study on the Product Purchase and Cognition Using Electronic Commerce

전자상거래를 이용한 상품의 구매행위와 인식에 관한 연구

  • 김영문 (계명대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 임선영 (계명대학교 대학원 경영정보학과)
  • Published : 1999.12.01

Abstract

The purpose of this paper is to study the current status in the product purchase and cognition using electronic commerce. To accomplish the purpose of this paper effectively, first of all, theoretical background of electronic commerce was reviewed briefly. Second research hypotheses and methodology were discussed Third, current status on product purchase and cognition using electronic commerce was investigated in detail. Finally, this paper was summarized future research directions were suggested briefly.

본 논문은 PC통신과 인터넷를 기반으로 하는 전자상거래(EC)를 이용한 상품의 구매 행위와 인식에 대하여 대학생과 직장인을 대상으로 비교하였다. 연구의 결과 현재 대학생과 직장인들은 컴퓨터를 많이 활용하고 있으며, PC통신과 인터넷을 이용한 전자상거래도 상당히 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 하지만, 아직은 전자상거래의 초기단계로서 거래 품목, 거래 행위 등에 있어서 광범위하게 확산되지 못하고 있는 것으로 조사되었다.

Keywords