초록
해상 시운전을 수행하기 전에 그 예비단계로서 주기관 등을 점검하는 도크내 시운전을 행하게 되는데, 이때 선박은 계선용 밧줄에 의해 그 움직임이 제한된다. 따라서 계선 상태에 대한 해석이 필요한데 이를 위한 입력자료로서 계선시 프로펠러에 의한 추력 값이 주어져야 한다. 현대중공업에서는 간단한 수식을 이용하여 이를 추정하고 있으나 최근 선박의 대형화 및 고속화와 더불어 기존 수식에 대한 타당성 검토가 요구되고 있으며 또한, 예상되는 대형 사고의 위험을 미리 방지하기 위하여 보다 정확한 계선상태 해석이 요구되고 있다. 본 연구에서는 계선시 프로펠러 추력의 예측에 관한 수식을 검토하고 게선 해석을 위한 신빙성 있는 자료를 도출하고자 실적선을 대상으로 모형시험을 수행하였다.
Prior to sea trials, dock trials are usually carried out in order to check the main propulsion system and auxiliaries. At that time the motion of a ship is limited by mooring ropes. In Hyundai Heavy Industries, a simple equation is used to obtain propeller thrust which is used as an input data of mooring analysis. Recently the ship size and the engine power become larger. Therefore a careful analysis of the mooring condition is necessary in order to avoid possible accidents. In this study propeller thrust at deck trials is reviewed and examined through a series of model tests.