A Study of Propeller Thrust in Dock Trials

도크내 시운전시 프로펠러 추력에 대한 연구

  • 정경남 (현대중공업 선박해양연구소) ;
  • 원종천 (현대중공업 선박해양연구소) ;
  • 서흥원 (현대중공업 선박해양연구소) ;
  • 최군일 (현대중공업 선박해양연구소)
  • Published : 1999.02.01

Abstract

Prior to sea trials, dock trials are usually carried out in order to check the main propulsion system and auxiliaries. At that time the motion of a ship is limited by mooring ropes. In Hyundai Heavy Industries, a simple equation is used to obtain propeller thrust which is used as an input data of mooring analysis. Recently the ship size and the engine power become larger. Therefore a careful analysis of the mooring condition is necessary in order to avoid possible accidents. In this study propeller thrust at deck trials is reviewed and examined through a series of model tests.

해상 시운전을 수행하기 전에 그 예비단계로서 주기관 등을 점검하는 도크내 시운전을 행하게 되는데, 이때 선박은 계선용 밧줄에 의해 그 움직임이 제한된다. 따라서 계선 상태에 대한 해석이 필요한데 이를 위한 입력자료로서 계선시 프로펠러에 의한 추력 값이 주어져야 한다. 현대중공업에서는 간단한 수식을 이용하여 이를 추정하고 있으나 최근 선박의 대형화 및 고속화와 더불어 기존 수식에 대한 타당성 검토가 요구되고 있으며 또한, 예상되는 대형 사고의 위험을 미리 방지하기 위하여 보다 정확한 계선상태 해석이 요구되고 있다. 본 연구에서는 계선시 프로펠러 추력의 예측에 관한 수식을 검토하고 게선 해석을 위한 신빙성 있는 자료를 도출하고자 실적선을 대상으로 모형시험을 수행하였다.

Keywords

References

  1. MARINTEK Report 513003.00.06. Practical Methods for Estimation of Thrust Losses E. Lehn
  2. HMRI Technical Report, HMRI-96-06-R113. 안벽 계류호선 Dock Trial시 추력 계산 최군일;정경남;원종천;서흥원
  3. 대한조선학회 논문집 v.34 no.1 계류중인 선박의 프로펠러 추력 추정에 관한 연구 하문근;송인행;김도정;위기섭;김성환
  4. Ship Design and Construction R. Taggart
  5. Fluid Mechanics F. White