Evaluation of Urban Freeway Traffic Management Strategies Using Variable Message Signs

도시고속도로 교통류 관리를 위한 가변전광판 정보 제공 방안 평가

  • 강정규 (도로교통안전관리공단 교통과학연구원 수석연구원) ;
  • 정철훈 (도로교통안전관리공단 교통과학연구원 연구원)
  • Published : 1999.03.01

Abstract

The objective of this study is to evaluate traffic management strategies using Variable Message Signs(MCS) on urban freeways. It is well known that real-time information on traffic conditions increases driver's comfort, and reduces the risks of accidents if drivers are aware of the traffic situation in advance, they decide whether to divert from the freeway or continue on the planned route. The experimental data collected on the Olympic highway we have shown the following results : 1. when the information on both the congested freeway and uncontested diversion route is displayed on the variable message sign. an additional 1.7 percent of traffic diverted, which results in a 3.7 percent reduction in total travel time. 2 Compared with one Proposed VMS message of 'reduce the speed', the other Proposed VMS message of 'keep speed 70km/h' is found to be much more effective in reducing mean speed.

본 연구의 복적은 국내 도시고속도로에 설치가 확대되고 있는 가변전광판을 이용하여 경고우회와 속도관리와 같은 적극적인 교통류관리방안의 도입 타당성을 검토하자는 것이다. 첫째, 도시고속도로 운전자들에게 본선 교통혼잡정보와 우회경로 교통정보를 가변전광판에 제공하였을 경우 우회경로로의 우회율을 조사하여 이에 따른 효과를 평가하였다. 올림픽대로 현장실험 결과 가변전광판에 우회경로에 대한 교통정보를 추가적으로 표출함에 따른 추가 우회율은 1.7%로 추정되었으며, 이에 따른 본선의 총통행시간은 3.7% 개선된 것으로 추정되었다. 둘째, 본선 하류부에 혼잡 발생시 권고속도 문안을 가변전광판에 표출하였을 경우의 속도관리 효과를 평가하였다. 올림픽도로 현장실험 견과 '속도를 줄이시오'라는 메시지에는 속도변화 반응이 발생하지 않았으나 '70km/h 속도 유지'와 같은 직접적인 권장속도 메시지에는 뚜렷한 속도감소반응이 관측되었다. 종합적으로 국내 도시고속도로에서도 가변전광판의 설치지점선정과 운영방식이 보완된다면 교통류관리 분야에 가변전광판의 활용범위가 넓어질 것으로 평가되었다.

Keywords

References

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