Improvement of the Brand Image for Automakers By Design Identity

자동차 메이커의 디자인 아이덴티티를 통한 브랜드 이미지 제고

  • 이호숭 (한서대학교 산업디자인학과)
  • Published : 1999.11.01

Abstract

In recent days, consumer's product selection various with diverse life style, not simply with income class. This in why diversified demand and diversified products appear in every industry, which means the success or failure of business relies on tis ability to yield the best productivity under the condition of diversification. The purpose of this study is to discuss how an automaker can create its unique identity and brand image in automobile industry and what's brand role and value, under the recognition that clarifying a target market in development process is indispensable to developing a product of higher marketability. By building and applying a product of higher marketability. By building and applying a brand-unique consistent design identity, it's intended to meet the increasing requirements of product attribute for symbolism or sensitivity so as satisfy or exceed customer expectation.

근래 소비자의 제품 선택은 단순한 소득 계층별이 아니라 다양한 라이프스타일에 따라서 변화되고 있으며, 그에 따라 수요의 다양화, 상품의 다품종화가 모든 산업에서 전개되고 있다. 즉 기업은 다양화, 다품종화 속에서 얼마나 생산성을 실현하느냐에 따라 미래 기업의 운명이 좌우되는 것이다. 본 논고에서는 제품개발에 있어서 상품성이 높은 제품개발에는 개발 과정에서의 표적시장 명확화가 불가결하다는 점에 인식에서 출발, 메이커만의 독자적 아이덴티티를 구축하여 브랜드 이미지를 형성하고, 그에 따른 브랜드 역할과 가치에 대해 자동차 사례를 중심으로 논의한 것이다. 이러한 브랜드 고유의 일관된 디자인 아이덴티티를 정립, 적용함으로서 상징성이나 감성적 성향이 점차 강조되어 가고 있는 제품속성에 대응, 고객이 만족하는 기대수준 이상의 가치를 제공하려는 데 의미가 있다.

Keywords