A Study on the Typography of BAUHAUS

BAUHAUS의 타이포그래피 연구

  • 하상오 (동아대학교 산업디자인과)
  • Published : 1999.08.01

Abstract

For Bauhaus, the vaious typography experiments developed around the printing workshops, and it was only in the later Weimar Period that L. Moooly-Nagy, who came to be in charge of the rxinting workshops, approached it from the functional way of thinking and demanded print type reforms Using this as the basis, a new form of typograph called "typophoto" was developed by combining images and characters together using photography techniques and Bauhaus Unification Chaacter producyion. Harbert Bayer, striving at molds based on the ideologies of L. Moody-Nagy, prepared the framework for modern informational advertisements by producing a variety of advertisements based on several law of psychology and physiology. Bayer's successor, Joost Schmidt focused on lettering based on functionalism and typographic training and practice, while pioneering in the new area of display design wiwh efficient usage of space for exhibitions a1d dsplays. Thus, despite being carried doWl by the same leader in the sane era, the series of typographic experiments undertaken by the artists Bauhaus present guidelines to the direction modern visual communication must take through creativity and insight into the upcoming future that is not contained within the boundaries of traditions and customs.and customs.

바우하우스에 있어서 타이포그래피의 다양한 실험은 인쇄공방을 중심으로 전개되었으며 바이마르 후기에 이르러서 이 공방의 책임자가 된 모홀리-나기는 기능주의적 사고방식으로부터 접근하여 먼저 활자의 개량을 요구하고 이를 바탕으로 비우하우스 통일문자의 제작과 아울러 사진기술을 이용한 영상과 문자를 결합시켜 새로운 형태의 타이포그래피인 다이포 포토를 개발하였다. 또한 모홀리-나기의 이념을 이어받아 합목적적인 조형을 목표로 한 헤르베르트 바이어는 심리학 생리학의 제반법칙에 기초를 둔 다양한 광고제작물을 실현하여 현대 정보광고의 토대를 마련했으며, 바이어의 뒤를 계승한 요스트 슈미트는 기능성에 입각한 레터링, 타이포그래피 교육과 실천에 주력하는 한편 전시 계획에 따른 타이포그래피의 효율적 공간구성으로 디스플레이 디자인 영역을 새롭게 개척했다. 이와 같이 바우하우스 작가들에 의해 시도된 일련의 타이포그래피 실험은 동일한 시대, 같은 지도자에 의해 계승되었슴에도 불구하고 전통과 인습에 얽매이지 않는 창조정신과 다가오는 시대를 예견하는 뛰어난 통찰력, 역동적인 대응방식을 통하여 현대 시각커뮤니케이션의 나아갈 방향을 제시해 주고 있다.

Keywords