Application of Depth-Integrated Two-Dimensional Sediment Transport Model

수심적분 이차원 유사이동모형의 적용

  • 이남주 (경성대학교 건설·환경공학부) ;
  • 최흥식 (상지대학교 토목공학과)
  • Published : 1999.06.01

Abstract

The MOSU model, a depth-averaged two-dimensional sediment transport model, is applied to simulate the bed level changes before and after dock construction in Daemyung site. The model is a semi¬coupled finite difference model that can be applied to a river, a reservoir, a lake, estuaries, or coastal regions, The model is able to simulate the transport of fine sand, silt, and clay. The model parameters are estimated by qualitative calibration. A prediction result of the numerical model shows that the bed level changes due to dock construction are little.

대명포구 건설 전후의 지형 변화를 예측하기 위하여 수심적분 이차원 유사이동모형인 MOSU 모형을 사용하여 수치모의하였다. 이 모형은 반조합 유한차분모형으로 하천, 저수지, 호수, 하구, 해안에 적용가능하며, 세립 모래, 실트, 점토의 침식, 퇴적, 이동현상을 모의할 수 있다. 모형의 매개변수는 정성적 보정을 통해 추정하였다. 수치모형의 적용결과 포구 건설로 인한 염하수로의 지형변화는 거의 나타나지 않았다.

Keywords

References

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