Abstract
All the teaching items in a textbook are normally arranged in a prescribed teaching order. However, one
can easily find that the textbooks of the same kind, even with the same teaching items, show different
arrangements. Without learning preceding teaching items, students may have a difficulty in understanding the
teaching items. In this sense, it is very important to decide how to arrange teaching items in terms of teaching
sequence. As a solution to this problem, lsamu Matsubara presents a method based on the graph theory. The
four types defined in his method are the straight type, the group type, the branch type, and the independent
type. Among these, the three types except the straight type lack the objectivity. An objective solution to these
three types, based on the fuzzy theory. is propopsed in this paper.
교과서내의 모든 지도항목들은 순서가 정해져있다. 그러나 같은 종류의 교과서들에서는 지도항목의 순서가 다른 것을 볼수 있다. 학생들은 이전 항목들의 배움없이는 다음항목을 이해하는데 어려움을 겪을 수 있다. 따라서 수업계획 작성시 지도항목의 우선순위결정은 매우 중요하다. 이러한 지도항목의 우선순위 결정문제를 해결하기 위해 Isamu MATSUBARA은 그래프이론을 이용한 해결방안이 제시됐다. 그의 방안에는 직선형, 그룹형, 분기형 독립형의 4가지형이 있다. 이들 가운데 직선형을 제외한 나머지 세간지형은 객관성이 결여되어있다, 본논문은 퍼지이론을 이용하여 그룹형 분기형 독립형의 객관적인 해결방안을 제시한다.