관성부하를 이용한 전동차 추진용 VVVF 인버터의 모의주행 및 과도상태시험

A Mock Running And Transient State Test of Propulsion VVVF Inverter for Electric Locomotive using A Inertia Load

  • 정만규 (현대중공업 기전연구소 산업전자연구실 연구1급 연구원) ;
  • 서광덕 (현대중공업 기전연구소 책임연구원)
  • 발행 : 1999.12.01

초록

본 논문은 새로운 제어기법의 고성능 전동차 추진용 IGBT VVVF 인버터에 관한 것이다. 현차 적용 전에 견인력 제어성의 우수함과 안정성을 검증하기 위해, 현차 조건에서 발생될 수 있는 경우에 대한 모의 주행시험을 실시하고 그 결과를 보인다. 모의 주행시험은 160톤의 차량을 등가화한 관성부하장치를 이용하여 정상상태는 물론 전압변동 등 각종 과도상태에 대해서도 실시하였다. 본 논문에서는 4병렬 접속된 견인전동기의 토오크 제어성 향상을 위한 벡터제어기법 적용과 공간벡터 변조기법에 동기방식을 적용하여 500Hz이하의 저주파 스위칭으로써 6스텝까지 연속 과변조 제어가 가능한 최적의 PWM방법을 제시한다.

This paper is on the high perfonnance propulsion IGBT VVVF inverter adopted new technique for railways. To prove the high performance and stabilit~r of traction, running tests are carried out under the simulated condition alike real field. The tests are perfonned on not only a steady states but also a transient states such a as input voltage variation using inertia load equivalent to 160tons train. The vector control technique is a adopted to improve traction for 4 motors. The low switching synchronous PW1\l method based on a space v voltage vector modulation is pro\XlSed as the optimal method for propulsion system railway. The output voltage l is controlled continuously to six step by prolxlsed ovennodu]ation technique without sudden torque variation.

키워드

참고문헌

  1. Proceedings ICPE'98 A Study on the High Performance PWM Technique for a Propulsion System of Railway K.J. Lee;M.K. Jeong;L.S. Bang;K.D. Seo
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  4. Trans. KIEE v.46 no.5 PWM인버터의 과변조 제어기법 이지명;이동춘;최종우
  5. 대한전자공학회지 논문지, S편 v.35 no.10 철도차량용 추진제어장치의 고능률 PWM기법에 관한 연구 민병권;서광덕;원충연