A Mock Running And Transient State Test of Propulsion VVVF Inverter for Electric Locomotive using A Inertia Load

관성부하를 이용한 전동차 추진용 VVVF 인버터의 모의주행 및 과도상태시험

  • 정만규 (현대중공업 기전연구소 산업전자연구실 연구1급 연구원) ;
  • 서광덕 (현대중공업 기전연구소 책임연구원)
  • Published : 1999.12.01

Abstract

This paper is on the high perfonnance propulsion IGBT VVVF inverter adopted new technique for railways. To prove the high performance and stabilit~r of traction, running tests are carried out under the simulated condition alike real field. The tests are perfonned on not only a steady states but also a transient states such a as input voltage variation using inertia load equivalent to 160tons train. The vector control technique is a adopted to improve traction for 4 motors. The low switching synchronous PW1\l method based on a space v voltage vector modulation is pro\XlSed as the optimal method for propulsion system railway. The output voltage l is controlled continuously to six step by prolxlsed ovennodu]ation technique without sudden torque variation.

본 논문은 새로운 제어기법의 고성능 전동차 추진용 IGBT VVVF 인버터에 관한 것이다. 현차 적용 전에 견인력 제어성의 우수함과 안정성을 검증하기 위해, 현차 조건에서 발생될 수 있는 경우에 대한 모의 주행시험을 실시하고 그 결과를 보인다. 모의 주행시험은 160톤의 차량을 등가화한 관성부하장치를 이용하여 정상상태는 물론 전압변동 등 각종 과도상태에 대해서도 실시하였다. 본 논문에서는 4병렬 접속된 견인전동기의 토오크 제어성 향상을 위한 벡터제어기법 적용과 공간벡터 변조기법에 동기방식을 적용하여 500Hz이하의 저주파 스위칭으로써 6스텝까지 연속 과변조 제어가 가능한 최적의 PWM방법을 제시한다.

Keywords

References

  1. Proceedings ICPE'98 A Study on the High Performance PWM Technique for a Propulsion System of Railway K.J. Lee;M.K. Jeong;L.S. Bang;K.D. Seo
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  5. 대한전자공학회지 논문지, S편 v.35 no.10 철도차량용 추진제어장치의 고능률 PWM기법에 관한 연구 민병권;서광덕;원충연