A Design of Web-Based Project for Education

웹 기반 프로젝트의 교육적 활용을 위한 설계

  • Moon, Gyo-Sik (Taegu National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 문교식 (대구교육대학교 전산교육과)
  • Published : 1998.11.30

Abstract

Educational utilization of the Web has drawn much interest from educational institutions due to advantages such as arousing interest, self-motivated participation, and acquisition of up-to-the-minute information beyond time and spatial limitation. Researches have been focused on searching and retrieving information from the Web in many different ways. In this paper, we introduce Web-based project which emphasizes on an organized and unified way of using the Web, a higher level methodology than just gathering and searching information. The advantages of Web-based project can be considered as wide experiences of the subject, integrated curricular education, creativity development, cultivation of cooperative spirit, global education, etc. We address basic concepts of managing Web-based project and discuss applicable areas. Also, we propose a fundamental design structure of Web-based project.

웹의 교육적 활용은 학생의 흥미 유발 및 자발적 참여와 아울러 시공간의 제약을 넘어 최신의 정보를 얻을 수 있다는 장점으로 최근 교육 기관으로부터 많은 관심을 끌고 있다. 웹의 자료를 검색하여 원하는 정보를 찾아 교육에 활용하기 위한 연구가 다방변에서 진행되고 있다. 웹 자료의 단순한 활용에서 한 차원 높여 보다 조직적이고 통합적인 웹 기반 프로젝트에 대해 소개한다. 웹 기반 프로젝트의 특징은 프로젝트의 주제에 대한 폭 넓은 경험, 통합 교과교육, 창의성 개발, 협동심 배양, 세계화 교육 등을 꼽을 수 있다. 본 논문은 웹을 기반으로하는 프로젝트의 운영에 대한 개념을 설명하고 그 특성을 살려 어떠한 분야에 활용 할 것인지 논의하고 웹 프로젝트 설계의 기본 구조를 제안한다.

Keywords