$Pb(Mg_{1/3}Nb_{2/3})O_3$ 고용체의 규칙격자 구조에 있어서 장거리 규칙도의 의존성

Dependency of Long-range Order Parameter on the Ordered Structure of $Pb(Mg_{1/3}Nb_{2/3})O_3$ Solid Solutions

  • 박경순 (충주산업대학교 재료공학과) ;
  • 김좌연 (호서대학교 재료공학과) ;
  • 이재원 (한국직업능력개발원) ;
  • 김광배 (한국항공대학교 항공재료공학과)
  • Park, Kyeong-Soon (Department of Materials Science and Engineering, Chung-Ju National University) ;
  • Kim, Jwa-Yeon (Department of Materials Engineering, Hoseo University) ;
  • Lee, Jae-Won (Korea Research Institute of Vocational Education and Training) ;
  • Kim, Kwang-Bae (Department of Materials Engineering, Hankuk Aviation University)
  • 발행 : 1998.09.01

초록

[ $Pb(Mg_{1/3}Nb_{2/3})O_3$ ] (PMN) 고용체의 고분해능 격자 이미지에 있어서 장거리 규칙도의 의존성을 컴퓨터 이미지 시뮬레이션을 이용하여 연구하였다. 컴퓨터 이미지 시뮬레이션은 multislice 방법으로 시편 두께, 초점 거리, 장거리 규칙도를 변화시켜 실시하였다. PMN에 있어서, 규칙격자 구조를 가지는 격자 이미지는 장거리 규칙도에 주로 의존하는 것을 발견하였다. 완전한 규칙격자 구조를 가지는 이미지는 유사 육방정 형태를 보였다 장거리 규칙도가 감소함에 따라, 유사 육방정 형태로부터 직사각형 형태로 변화되었고, 완전한 불규칙격자 구조를 가지는 이미지는 직사각형 형태를 보였다. 또한, 한 주어진 장거리 규칙도에서 시뮬레이션으로 얻은 이미지는 B-위치 양이온의 함량에 관계없이 거의 동일하였다.

The dependency of long-range order parameter on the ordered structure of $Pb(Mg_{1/3}Nb_{2/3})O_3$ solid solutions has been investigated by means of computer simulations of high-resolution lattice images. The computer image simulations were performed by the multislice method in a wide range of sample thicknesses, defocusing values, and long-range order parameters. It was found that the lattice images of the ordered structures were predominantly dependent on the long-range order parameter, The lattice images in a complete ordered structure showed a pseudo-hexagonal pattern. As the order parameter decreases, the simulated images changed slowly from a pseudo-hexagonal pattern to a rectangular pattern. The lattice images in a complete disordered structure showed a rectangular pattern. Also, the simulated images of the $Pb(Mg_xNb_{1-x})O_3$ with different Mg:Nb ratios obtained at a given long-range order parameter were basically the same patterns, irrespective of Mg and Nb compositions.

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