Patterns of activities for the development of creative thinking in elementary mathematics

창의적 사고 형성을 위한 기본적인 사고 활동 유형

  • Hyun Jong-Ik (Cheju National University of Education) ;
  • Han Inki (Korea National University of Education)
  • Published : 1998.01.01

Abstract

Various methods have recently tried to improve elementary mathematics education. One of the common themes is how to activate learners' creative thinking and thus facilitate their learning activities in mathematics. This research attempts to find out what basic elements constitute students' creative thinking, based on psychological studies with regard to learners' thinking activities. Also, the research presents specific mathematics problems and questions which can be used as patterns for the activation and the formation of students' creative thinking in elementary mathematics education.

최근 들어 초등학교의 수학교육 개선을 위해 다양한 방향으로의 연구들이 진행되고 있는데, 이들이 공통적으로 관심을 가지는 주제들 중의 하나가 학습자의 사고 활동, 특히 수학 학습과 관련된 사고 활동을 활성화시켜 창의적인 수학 학습 활동을 촉진시키는 것이다. 본 연구에서는 학습자의 사고 활동에 관련된 많은 심리학적 연구들을 기초로 하여, 아동들의 창의적 사고 활동을 구성하는 기본 요소들, 그리고 그 요소들의 본질을 밝히려고 시도하였다. 그리고 초등학교 수학 교수-학습에서 이러한 사고 유형들을 형성, 활성화하는 데 도움을 줄 수 있는 수학 문제들을 구체적으로 제시하였다.

Keywords