A Study on the Effect of International Trade on Electronic Commerce

전자상거래가 무역에 미치는 영향과 대응방안

  • 김재우 (가천길대학 무역실무과)
  • Published : 1998.11.01

Abstract

As the Internet empowers citizens and democratizes societies, it is also changing classic business and economic paradigms. New models of commercial Interaction are developing as businesses and consumers participate in the electronic marketplace and reap the resultant benefits. Entrepreneurs are able to start new businesses more easily, with smaller up-front investment requirements, by accessing the Internet's worldwide network of customers. Internet technology is having a profound effect on the global trade in services. World trade involving computer software, entertainment products(motion pictures, videos, games, soul)d recordings), information services(databases, online newspapers), technical information, product licenses, financial services, and professional services(businesses and technical consulting, accounting, architectural design, legal advice, travel services, etc.) has grown rapidly in the past decade.

인터넷의 활용이 급속도로 증가하고 있는 실정에 비추어 볼 때 인터넷은 머지 않아 세계 상거래무역의 새로운 장으로서 큰 역할을 담당하게 될 것이다. 이런 상황하에서 인터넷의 도입이 무역에 어떠한 영향을 미치며, 그에 대한 국제적인 논의는 어떤 방향으로 전개되고 있는지를 살펴보고, 이러한 국제적 논의와 관련하여 무역에서 야기될 수 있는 문제점을 도출하고 그에 대한 우리의 대응방안을 제시하고자 하는 것이다.

Keywords