A Analysis of the Relevance between Home Economics and Other Subjects in the Middle School

중학교 가정교과와 다른교과의 교육내용 관련성 분석

  • 정정희 (덕산고등학교) ;
  • 이송자 (경상대학교 사범대학 가정교육과) ;
  • 유태명 (경상대학교 사범대학 가정교육과)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

The purpose of this study is two-fold. One is to provide the teachers of Home Economics with the basic reference data of the relevance between Home Economics and other subjects taught in the middle schools for the purpose of bringing out more efficient classroom teaching. The other is to help the teachers, the textbook writers, and the curriculum reformers improve the curricula of the middle school on the basis of this research. The conclusions drawn from this study are as follows: 1) The units of Human Development and Family Relationship should be taught with reference to Korean Language, Ethics, and Music. 2) The unit of Adolescence Development is dealt with in Physical Education and in Ethics as well, which seems to indicate that there was no interdisciplinary consideration and cooperation before/when the curricula were made. 3) The unit of Nutrition which appears in the first grade in Home Economics has a close relationship with the unit of Morphology and Physiology of Animals which appears in the second grade in Natural Science. It is thought that the interdisciplinary themes ought to be organized cooperatively among subjects for efficiency of study. 4) Since the unit of Clothing is not dealt with in the other subjects, ti can be developed in Home Economics on its own. 5) As the unit of Housing is closely related to Technology, it should be taught on the basis of Technology. 6) The textbooks of all subjects should be written based on the interdisciplinary research and cooperation. They should be organized in order not to overlap or repeat the same topic in the same level if it is not necessary.

Keywords

References

  1. 중학교 교육과정 교육부
  2. 중학교 가정과 교육과정 해설 교육부
  3. 중학교 교육과정 해설 교학사
  4. 이화여대 석사학위 논문 혐동학습모형을 적용한 인간발달과 가족관계 영역의 학습지도안 개발 김수현
  5. 중학교 도덕 교사용 지도서 서울대학교 사범대학 1종도서 도덕·윤리 연구개발위원회
  6. 중학교 가정 교사용 지도서 성화경(외 5인.)
  7. 가정과 교육의 본질 성화경
  8. 가정학 연구의 최신 정보 유영주
  9. 대한가정학회지 v.13 no.2 가정학의 검토와 미래의 방향 제시를 위한 연구 유희경(외)
  10. 동국대 석사논문 중학교 가정과 교과의 학습 효과에 관한 연구 윤운현
  11. 가정과 교육과정 윤인경
  12. 대한가정학회지 v.2 no.4 중학교 가정과 교육의 문제점 이기훈
  13. 중학교 가정 교사용 지도서 이순원(외 7명)
  14. 가정학 원론 이인희(외 3인)
  15. 가정과 교수법 이인희;이옥임
  16. 가정학 원론 장명주
  17. 이화여대 석사논문 Marjorie M. Brown의 가정과 교과 모형에 근거한 인간발달과 가족관계 영역의 학습지도안 개발 장혜경
  18. 조선대학교육대학원 석사학위논문 중학교 가정의 의생활 영역과 다른 교과와의 관련성에 대한 연구 정희자
  19. 중등가정과 1, 2정 자격 연수교재 가정과 교육의 새로운 방향과 교과교육연구 채정현
  20. 중학교 가정 교사용 지도서 최영희(외 5인)
  21. 중학교 국어 교사용 지도서 한국교육개발원
  22. 중학교 사회 교사용 지도서 한국교육개발원
  23. 교육과정 2000 연구개발 초·중등학교 교육과정 체제 구조안 한국교육개발원
  24. A Conceptual Scheme and Decision-Rules for the Selection and Organization of Home Economics Curriculum Content. Brown,M.M.
  25. What is Home Economics Education? Brown,M.M.
  26. Philosophical Studies of Home Economics in United States Brown,M.M.