가상 현실 세계에서의 인터렉티비티 - 온라인 디자인을 위한 VR 인터렉티티를 중심으로 -

Interactivity in Virtual Worlds - Focused on VR Interactivity for On-line Design -

  • 발행 : 1998.05.01

초록

최근 인터넷의 사용 과열과 함께 VRML의 소개로, 온라인을 위한 가상 현실 공간이 출현하고 있다. 인간이 거주하는 가상 현실세계는 복잡한 과정과 인간의 경험을 포함시킨다. 가상 현실 세계를 내비개이션 하며, 그 내용을 켜며, 다른 사용자와 인터렉션하는 것을 포함하게 될 VR 인터렉티비티 디자인은, 현재 규명 중이며, VR 제작에 있어서 중요한 영역이다. 따라서 이 분야의 연구는 현재, 미래의 멀티미디어 디자이너에게 경쟁력 우위를 부여한다. 이에, 본문의 논제는 온라인 가상 현실 세계를 디자인하는 데에 있어서 주요한 측면인 인터렉티비티에 관한 것이다. 그 내용은 VR 인터렉티비티 유형 및 유형의 분류 분석으로써, 문헌 조사와 웹사이트를 중심으로 연구하였다. 그 유형은, 첫째, 사용자 내비개이션에 관한 것이며, 둘째, 다른 사용자와, 가상 현실 공간의 물체와의 사용자 인터렉션, 셋째, 메타포 디자인이다. 본 연구의 결론으로써 그 효율적 적용 및 제안을 제시하고 있다.

Recently, with the excessive uses of Internet, virtual spaces for the on-line introduced VRML are emerging. The inhabited virtual world includes a complex process and human experiences. The VR interactivity is now being examined, and it is the important aspect for creating VR application which may include navigating the virtual world, turning features on and off, and interacting with other users. Therefore, the study of this field is favored with a competitive advantage to the present and future multimedia designer. Thus, the subject of this thesis is for the design of virtual world, focusing on interactivity. The contents include the types of the VR interactivity, and their classifying and studying, according to the existing theories based on the literature and web sites. The types are for the user navigation, for the user interactions with other users and objects, and for the creation of metaphors. As the results of this study, it is suggested the effective application and the proposal.

키워드