디자인학연구 (Archives of design research)
- 제11권1호
- /
- Pages.53-62
- /
- 1998
- /
- 1226-8046(pISSN)
- /
- 2288-2987(eISSN)
컴퓨터응용디자인 교과과정에 관한 연구 - 제품디자인의 표현내용을 중심으로 -
A study on the Curriculum of Computer-Aided Design
초록
컴퓨터를 활용한 커뮤니케이션 기술의 발전은 디자인 환경에서 컴퓨터 그래픽스(Computer Graphics - 이하는 CG로 명명함)의 활용을 일반화하고 디자인의 표현 한계를 확대하게 되었다. 따라서 다양한 디자인 영역에 적합하게 적용할 수 있는 CG 활용의 기술과 방법은 디자인의 결과와 밀접한 관계가 있으며, 디자이너와 디자인 환경에 대한 경쟁력 의 요건이 되고 있다. 특히 학생들의 전문성을 책임져야 하는 대학의 교과과정에서 CG 응용에 관한 내용은 경쟁력 있는 교육적 성과가 더욱 요구되는 것이다. 이러한 의미에서 본 연구는 공업(제품)디자인 학과에 개설된 “컴퓨터 응용 디자인”이란 교과목의 내용을 중심으로 CG 활용 교육에 대한 방법론적인 접근을 한 것이다. 연구의 내용은 제품디자인의 표현내용을 중심으로 편성한 10개의 실습 과정에 대한 개념과 방법, 그리고 이를 실천한 학생들의 결과들을 사례로서 제시하였다. 이 과정에서 학생들이 제품 디자인과 CG 분야의 이해, 그리고 CG 프로그램의 구체적인 기능과 활용의 방법을 배우게 된 것을 성과라고 할 수 있다.
The development of communication technology applying the computer has generalized the application of Computer Graphics and enlarged the limit of expression in Design environment. Therefore, the technology and the method of CG application, which can be applied in diverse Design areas appropriately, are closely connected with the results of Design, and these are becoming the important matter of the competitiveness for Designer and Design environment. Especially, in the curriculum of university or college having the responsibility for specialities of students, the contents about CG application are being more needed the educational results having the competitiveness. By this meaning, this study presents the methodological approach for the CG applied education concerned with the subject "Computer Aided Design (for Product Design)" which is opened in the Industrial Design Dept. The contents of this study are about the concepts of the 10 steps of design practice and the methods of them which are based on the contents of expression on Product Design. And it presents the results of practice by students as the examples. The result of this study is that students could understand the product Design and CG, and they could learn the CG programs' functions and the methods for the application.plication.