래피드 프로토토입핑 기법을 사용한 객체 지향 클래스 계층 구조 설계 방법

The Object-Oriented Class Hierarchy Structure Design Method using the Rapid Prototyping Techniques

  • 허계범 (광운대학교 전자계산학과) ;
  • 최영근 (광운대학교 전자계산학과)
  • 발행 : 1998.01.01

초록

객체 지향 설계 모델에서 클래스 계층구조는 소프트웨어 재사용성과 복잡한 시스템 설계시에 효율적이다. 본 논문에서는 래피드 프로토타입핑 기법을 사용한 객체 지향 클래스 계층 구조 설계 방법을 제시한다. 이 방법은 객체 모델링 단계에서 식별된 클래스들을 새로운 분류 방법을 사용하여 관계성 식별과 유사성을 측정한다. 여기에는 클래스의 속성과 메소드의 측정이 요구된다. 하나의 설계 모듈인 클래스 계층구조는 대화식으로 반복적인 작업을 통하여 생성되며, 각 모듈은 참조 관계, 상속 관계, 복합 관계로 구성된다. 이들 정보는 구형 및 프로그램 유지보수시에 도움을 주기 위하여 테이블에 저장하여 클래스 관계성을 그래프로 표현하고 노드클래스를 아이콘화 하였다. 따라서 새로운 클래스 추가 및 삭제 작업이 용이하여 클래스 계층 구조 재구성과 설계정보 재사용시에 효율적이다. 본 논문에서 제시하는 방법은 프로토타입 시스템으로 뿐만 아니라 실제 시스템에 최종 전환할 수 있기 때문에 시스템 분석, 설계, 구현의 능률을 높일 수 있다.

The class hierarchy structure in an object-oriented design model is effective to the software reusabilily and lhe design of complex syslem. This paper suggests lhe objecl-orienled class hierarchy structure design melhod using lhe rapid prololyping lechniques. In this method, relationship recognition and similarity are estimated by the new class classification in object modeling level. Then lhe estimation of aUribute and method in class is needed. Each design module such as class hierarchy struclure which is generaled wilh inleractive and repealed work consisls of reference relationship, inheritance relationship and composite relationship. These information are slored in lhe table to maintenance lhe program and implementation, the class relationship is represented with graph and the node class is iconized. This method is effective in reslructuring of class hierarchy are reusing of design information, because of addition of new class and deletion with ease. The efficiency of syslem analysis, design and implementation is enhanced by converting into prololype system and real system.

키워드