A Study on Outshopping Behavior in Medium-Sized City

중소도시의 출역구매에 관한 연구

  • Ham, Bum-Hee (The Institute of Management Research, Kangwon National University) ;
  • Choi, Yong-Hoon (Department of Business Administration, Graduate School of Kangwon National University)
  • Published : 1998.12.31

Abstract

Every purchase involves both the cost of the item and the monetary and nonmonetary secondary costs of shopping, arranging the purchase and getting the purchased item home. Along with the cost of the item secondary costs in time, money and effort can be important determinants of shopper's behavior. Studies of shopper's movements within urban areas suggest there are important differences between shoppers in their willingness to incur the secondary costs of shopping downtown or in distance sections of the city. The purpose of this paper is identifies difference purchase activities between inshoppers and outshoppers. and This paper has two major objectives. (1) It seeks to provide answers to the reasons of the outshbpping based on the findings of a study undertaken in a medium-sized city. (2) It seeks to provide information to the outshopper's characteristics. based on the analysis of the data for consumer's demographic, life style characteristics.

본 연구에서는 실질적으로 이루어지고 있는 춘천지역의 출역구매 행위와 이로 인해 발생되는 지역 상권내의 자금누출 현상 그리고 출역구매자들이 구매여행 이유 등을 파악하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 지역내 소비자들을 대상으로 설문조사를 하여 소비자들이 생각하고 있는 상권의 모습과 출력구매 행위를 실증적으로 살펴 보았다. 또한, 출력구매 행위가 상당할 정도로 이루어지고 있다면, 그 해결책은 무엇인가? 에 대하여 지역 상권의 실태를 통하여 대안을 제시해 보았다. 결국, 출력구매 행위를 줄이기 위해서는 역내 소매기관의 경쟁력 확보가 가장 중요한 대안으로 나타났으며, 다음으로 양질의 제품과 상대적으로 고가로 판매되는 제품의 가격경쟁력, 지속적인 서비스제도의 확보가 수립되어야 할 것이다.

Keywords