가 지지점을 이용한 프리스트레스된 강재 라멘식 보도육교의 개발

Development of Prestressed Steel Frame Overpass using Temporary Piers

  • 공병승 (삼성물산 (주) 토목영업 견적팀) ;
  • 황원섭 (인하대학교 토목공학과) ;
  • 박영제 (인하대학교 토목공학과)
  • 투고 : 1998.09.24
  • 발행 : 1998.12.30

초록

본 연구는 가 지지점을 이용한 프리스트레스된 강재 라멘식 보도육교를 설계하고 시공하는 전반적인 과정을 제시하였다. 설계의 자동화를 위하여 전산 프로그램을 개발하였으며 지간별로 매개변수 연구를 수행하여 적절한 단면을 제시하였고 이를 기존의 강재 단순보형 보도육교와 형고 및 강재량 면에서 비교하였다. 지간장 $20{\sim}45m$에 대한 연구결과, 주형고의 경우에는 $26{\sim}48%$, 강재량의 경우에는 $25{\sim}34%$의 재료 절감 효과를 나타내었으며. 지간장이 클수록 절감 효과가 큰 것으로 분석되었다.

This study presents overall process for designing and constructing a prestressed frame overpass using temporary piers. For the purpose of automating the design process, this study presents a computer program. According to the effective span(20m, 25m, 30m, 35m, 40m, 45m), this study performed parametric analysis and eventually presented appropriate cross section and compared this cross section with that of the existing simple steel overpass in girder height and quantify of the steel. $26{\sim}48%$ for gilder height and $25{\sim}34%$ for quantify of the steel are reduced as the result of study for span length $20{\sim}45m$. As long as the span length. the reduction rate was large.

키워드

참고문헌

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  6. 복상자형 라멘식 보도육교 20m, 25m, 30m, 35m, 40m, 45m 설계도 및 구조검토서 일승산업
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