Mathmatization As a Method of Teaching Mathematical Thinking

수학적 사고의 교수 방법으로서의 수학화

  • Published : 1997.01.01

Abstract

Researchers have insisted that mathematics should be learned not as a product but as a process. Nevertheless school mathematics has chosen ‘top-down’ method and has usually instilled into the mind of students the mathematical concepts in the form of product. Consequently school mathematics has been teamed by students without the process of inquiring and mathematical thinking. According to Freudenthal, it is a major source of all problems of mathematics education. He suggested mathematising as the method for 'teaching to think mathematically' 'Teaching to think mathematically' through the process of mathematization, interpreting and analysing mathematics as an activity, is a means to embody the purpose of mathematics education.

수학은 결과가 아니라 과정으로서 학습되어져야 한다고 주장되어 오고 있다. 그러나, 학교 수학의 내용은 top-down 방식으로 선정되며, 학생들에게 수학적 개념을 결과로서 주입시키고 있다. 결과적으로 학생들은 탐구 과정이나 수학적 사고를 외면하고 학교 수학을 배운다. 프로이덴탈에 의하면, 그것이야말로 수학 교육에 있어서 모든 문제의 근원인 것이다. 그는 "수학적으로 사고하는 것을 가르치는" 방법으로서 수학화를 제안한다. 수학화, 즉 활동으로서의 수학을 해석하고 분석하는 과정을 통하여 "수학적으로 사고하는 것을 가르치는" 것은 수학 교육의 목적을 구현하는 한 방법이다.

Keywords