Teachers’ Meeds Assessment on Food/Nutrition of Secondary Home Economics Education for Three Systems of Action

세 가지 행동체계에 따른 중.고등학교 가정교과 식생활 내용에 대한 교사의 요구 조사

  • Published : 1997.06.01

Abstract

The purpose of this study was to provide fundamental information for the determination on secondary Home Economics educations contents on food/nutrition. For this purpose, the Home Economics teachers’needs assessment was performed in view of three(technical, interpretive, emancipatory) systems of action. Questionnaire survey was performed. Among 564 questionnaires sent to Home Economics teachers of 396 secondary school selected by systemic random sampling 362 questionnaires were received and 335 questionnaires were analyzed for this study. As a statistical tool, SPSS/PC(sup)+ was used to analyze frequency, mean, standard deviation, T-test and ANOVA. The major findings in this study were as followings: 1. The most important system of action Home Economics teachers recognized on the contents of food/nutrition was interpretive action, followed by emancipatory action. Technical action was turned out to be the least important system of action. 2. Home Economics teachers recognized that the content of interpretive action was the most achieved action in the text book. The least achieved action was emancipatory action, and the middle was technical action. 3. The needs related to contents of emancipatory action was the highest, followed by interpretive action. The lowest needs was the contents related to technical action. 4. Home Economics teacher’s personal background and situation variables make no difference in the importance, achievement in the text book, and the needs of food/nutrition contents.

Keywords

References

  1. 한국교원대 대학원 석사학위논문 중학교 가정과 교사의 주생활 지도내용에 대한 요구도 권혁화
  2. 이화여대 교육대학원 석사학위논문 우리나라 가정학의 당면 문제점과 그 역사적 · 철학적 배경요인에 관한 연구 김항아
  3. 대한가정학회지 v.25 no.2 '87 춘계 학술대회 토의 종합보고 문숙재
  4. 한국가정과교육학회지 v.6 no.1 중 · 고등학교 가정과목 의생활 분야 교육내용 연구- 학생, 교사, 전공 교수의 요구도 분석- 성화경
  5. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 교육목표의 필요도에 대한 인식 유화림
  6. '92년도 제4차 학술대회-제6차 교육과정 개정시안에 대한 교육방안- 교육과정의 국제적 비교-가정과 교육방향의 재조명을 위한 가정학 철학 정립의 중대성-. 유태명
  7. 한국가정과교육학회지 v.2 no.1 가정과 교수학습의 실제 윤서석
  8. 한국가정과교육학회지 v.1 no.1 가정과 교육의 발전적 모색 유인경
  9. 한국가정과교육학회지 v.18 no.1 고등학교 가정과 교육을 위한 교과과정 영역별 필요도 이금남;김행자;안영희;이남기
  10. 인간발달 이성진;이용걸;정원식
  11. 교육과정-개발전략과 절차- 이성호
  12. 한국가정과교육학회지 v.7 no.1 가정과 교사의 중학교 가정관리 교육내용에 대한 수업요구도와 관련변수에 관한 연구 이연숙
  13. 영남대 교육대학원 석사학위논문 고등학교 가정교과 식생활 단원에 대한 연구 이영숙
  14. 한국가정과교육학회지 v.25 no.2 중학교 남 · 녀공수 가정과목의 식생활 교육내용에 관한 제안 이일하
  15. 한국생활과학회지 v.5 no.1 중 · 고등학교 가정과 교육목표에 대한 필요평가 채정현
  16. J. of Teacher Education v.31 no.3 A needs assessment model for conducting following-up studies Boricsh,G.D.
  17. What in Home Economice Education? Brown,M.M.
  18. Home economics : A definition. Brown,M.M.;Paolucci,B.
  19. Higher order thinking: Definition, meaning and instructional approaches Problem Solving: Definition and Meaning Laster,J.F.;R.G.Thomas(Ed.)
  20. ERIC Reproduction Service No. 169 090 The Lacota needs assessment: Purpose, process and outcomes Lave,J.;Root,D.