Abstract
The dynamic responses of highway bridges are varying depending on the features of either traveling vehicles or bridges. In this study, the probabilistic characteristics of dynamic amplification factors of highway bridges due to traveling heavy vehicles have been examined through analytical simulation processes. The truck with tandem axle and tractor with semitrailer are selected as the representative heavy vehicles, which are modeled with three dimensional 7-DOF and 12-DOF models, respectively. The analytical results have been compared with the experimental results of dynamic loading tests and the validity of the analytical models has been examined. Parametric studies on the means and extreme values of amplification factors have been performed with various traffic conditions such as vehicle types, vehicle weights, surface profiles, number of loading vehicles, loading positions, etc.
통행차량에 의한 도로교의 동적응답은 차량이나 교량의 다양한 특성에 따라 변화하는 특성을 가지고 있다. 본 연구에서는 중차량의 통행에 의한 동적응답확대계수의 확률적인 특성을 해석적인 기법으로 분석하였다. 도로교 통행차량들 중에서 대표적인 중차량인 텐덤축트럭과 세미트레일러를 대상으로 하여 동적응답확대계수를 평가하고, 이들을 동적재하시험의 결과와 비교하여 해석기법의 타당성을 검토하였다. 차량형식, 총중량, 노면조도, 재하차량수, 재하위치 등에 따른 동적응답확대계수의 확률적 특성의 변화를 분석하고 현행 시방서 기준과 비교하였다.