A Study for Improving the Learning Space of Elementary School for Open Study-Mainly around Renovation Plans for Conventional Classes-

열린 학습을 위한 초등학교 학습공간 개선에 관한 연구-재래식 교실의 리노베이션 계획을 중심으로-

  • 박효철 (신흥전문대학 실내장식과)
  • Published : 1997.09.01

Abstract

The educational system of Korean elementary schools switches eventually from that of cramming to open study emphasizing student's autonomy and attaching importance to their individuality. Therefore, the purpose of this study is to establish renovational course for conventional classes to practise open education proper to Korean situations at a minimum of expense and time. And the consequence of this study can be summarized as follows : 1) To prepare for various learning activities, a multipurpose space that can be shared by three or four classes is required. 2) Partitions that have divided the existing spaces of unit study must be removed and substituted to a movable partition to make the class variable according to the form of study.

Keywords

References

  1. 교실의 설계 김광문(외)
  2. 학교설계 · 국민학교 · 중학교 · 고등학교 김창수(편저)
  3. 건축계획 · 설계론 이호근
  4. 학교 건축의 변혁 (편저)
  5. 열린교육의 이해 김현재
  6. 국민학교 단위교실의 실내 디자인에 관한 연구 서귀숙
  7. 열린교실 연구 제2집 2호; 열린 교실에서의 수업기술 v.2집 no.2 이신근
  8. 열린교실의 교실이론과 학습 지도안 사례 모음 인천교대 피아제 열린교과 교육 응용 연구소
  9. 창의성을 기르는 열린교실 운영 인천 백학 초등학교
  10. 작전 교육-열린교육을 중심으로- no.4 인천 작전 초등학교
  11. 열린교실 연구 제2집 2권 v.2 전국 열린 교실 연구 응용학회
  12. 열린교실 · 학교연구 워크샵 자료 v.96 전국 열린교실 응용학회
  13. 열린교실 교수-학습방법 적용을 통한 자기 학습렵 신장 주포 초등학교
  14. 실내디자인 학회 초등학교 오픈 플랜 교육 공간의 가변성에 관한 연구 한영호(외)