A Technique of Deriving Concrete Object Model for C++ Programming

C++ 프로그래밍을 위한 구체적 객체 모델의 작성법

  • 김태균 (부산교육어대학교 컴퓨터 공학과) ;
  • 임채덕 (한국전자통신연구원 소프트웨어 공학 연구실) ;
  • 송영기 (한국전자통신연구원 소프트웨어 공학 연구실) ;
  • 인소란 (한국전자통신연구원 소프트웨어 공학 연구실)
  • Published : 1997.03.01

Abstract

The usage of object models for the development of software has been frowung due to the prevalence of the ob-ject oriented paradigm.The object moedels produced as results of requirments analysis and design activities are vety veneficial to the implementation phase.It is even possible for source code to be genrated automatically if object models are concrete enough.Therefore system analyzers and desingners should make an dffort to refine theabstrace ogject model defined at.an early stage in order to achieve a more conrete object model.In general,re-fining an abstrace object model into a concrete model depends too much on the desigver's infromal experience.In this paper,we persent the refinement techniques required for concreting an abstract object model bassed on OMT(Object Modeling Technique)'s notation,We will discuss the definition of the abstraction level of an object model and the transformational rules of refinement.These transformational rules are currently applied to the design of a software tool,named Process Modeler,which is a major component of the software development process modeling system for ICS(Information Communication Service). Finally we can achieve a concrete object model which can easily be translated into C++ source code.

객체 지향 패러다임의 확산으로 인하여 소프트웨어 개발을 위한 객체 모델의 사용이 일반화되고 있다. 소프트웨어 요구사항의 분석 및 설계 결과로 생성되는 객체 모델은 소프트웨어의 구현 시에 많은 도움이 된다. 특히 작성된 객체 모델이 구체적인 경우에는 자동적인 원시 코드의 생성도 가능하다. 따라서 시스템 분석기나 설계자는 분석 단계 단계 초반기의 추상적인 객체 모델을 정제함으로써 구체적인 객체 모델을 유도하기 위해 많은 시간을 투입해야 한다. 그러나 추상적 객체 모델을 구체적 모델로 정제하는 과정은주 로 설계자의 비정형적인 경험에 의하여 이루어지는 것이 현실이다. 본 논문에서는 OMT(Object Modeling Technique)의 객체 모델을 대상으로 추상적 모델의 구체화 기법을 논한다. 따라서 본문에서 제시되는 주된 내용은 객체 모델의 추상화 정도에 대한 정희와 모델 의 변환 규칙에 대한 것이다. 이 변환 규칙은 정보 통신 서비스 개발 프로세스 모형화 개발 지원 도구의 일부분은 프로세스 모델러(Process Moedeler)의 설계시에 적용되고 있 으며 그 결과로 C++ 코드로 변환하기 쉬운 구체적 객체 모델을 얻을 수 있었다.

Keywords