A Study on the Fuzzy System for Freeway Incident Duration Analysis

고속도로 사고존속시간 분석을 위한 퍼지시스템에 관한 연구

  • 최회균 (협성대학교 도시계획공학과)
  • Published : 1997.12.01

Abstract

Incident management is significant far the traffic management systems. The management of incidents determines the smoothness of freeway operations. The dynamic nature of incidents and the uncertainty associated with them require solutions based on the incident operator's judgment. Fuzz systems attempt to adapt such human expertise and are designed to replicate the decision making capability of on operator. Fuzzy systems process complex traffic information, and transmit it in a simplified, understandable form to human traffic operators. In this study, fuzzy rules were developed based on data from real incidents on Santa Monica Freeway in LosAngeles. The fuzzy rules ail linguistic based, and hence, user-friendly. A comparison of the results from the linguistic model with the real incident durations indicate that the outputs from the model reliably correspond to real incident durations conditions. The model reliably predicts the freeway incident duration. The modes can thus be used as an effective management tool for freeway incident response systems. The approach could be applied to other problems regarding dispatch systems in transportation.

도시고속도로의 원활한 운영을 위해서는 신속하고 정확한 교통사고관리체계가 요구된다. 교통사고의 동적인 특질과 이에 관련된 불확실성은 교통사고 운영자(관리자) 판단에 의한 해결을 필요로 하고 있다. 퍼지시스템은 인간의 전문가적 의견에 적응시키려는 시도와 운영자의 결정을 내리는 능력을 반복적으로 할 수 있도록 설계된다. 퍼지시스템은 복합적인 교통정보를 처리하고, 그 정보를 단순화하여 이해할 수 있는 형태로 교통운영자에게 전달한다. 이 논문에서 퍼지규칙들은 미국 Los Angeles에 있는 Santa Monica 고속도로의 실제 교통사고로부터 조사된 자료에 근거하여 개발되었다. 이러한 퍼지규칙들은 언어학에 기초를 두었기 때문에 사용자가 편리하게 이용할 수 있다. 언어학적 모형에 의한 사고존속시간과 실제 사고존속시간 조건을 비교한 결과 서로 신뢰할 수 있는 일치를 보았다. 이 모형은 고속도로 교통사고 존속시간을 거의 확실하게 예측(예보)하는 것을 가능하게 한다. 이는 고속도로 응답시스템 및 급파(급송)체계 개발에도 적용이 가능할 것이다.

Keywords