Study on Comarison of Homeopathy with Sa-sang constitutional Medicine in Basic Principles from the literature

동종요법의 기본원리와 사상체질의학의 비교연구

  • 안상우 (한국한의학연구소 임상연구부) ;
  • 조황성 (한국한의학연구소 임상연구부)
  • Published : 1996.12.30

Abstract

Homoeopathy was established in 1796 by German physician Samuel Hahnemann(1755~1843). This method is an alternative form of therapy involving treatment by natural remedies. The basic principles of homeopathic medicine, "Similia similibus curantur", "experimenta in hominesano", "doses minimae" and "unitas remedii", are founded upon the idea of illness as a disorder of the internal equilibrium at the physical, mental and psychic levels. The three distinguishing characteristics of homeopathy are that remedies are prescribed on the totality of a person's symptoms, that the remedy likely to cure a person is a dilution of that remedies are prepared using microdoses of substances which are diluted and then vigorously shaken. This paper describes the basic principled of homeopathy and compared with the Sa-sang constitutional Medicine from the literature. 1. Homeopathy is the holistic medicine that derived from the competition of vitalism and mechanism, and it is the one of natural medicine that absorbed the influence of asian scholarship and theoretical background of oriental medicine. 2. Homeopathic remedy typologies and Sa-sang constitutional Medicine are same in the mind-body correlativity and in-born typologies. 3. In homeopathy, constitutional types are distinguished the variable types with variety of symptoms by the remedy picture, but comparably in Sa-sang constitutional medicine, it is determined only by the constitutional symptoms.

동종요법은 1796년 독일인 의사인 S. 하네만에 의해 제창된, 서양의 현대의학과는 다른, 서양의 전통의학이며, 기본 이념은 유기체 내의 자연치유력의 존재를 전제로 하고 있다. 본 연구에서는 먼저 동종요법 기본이론을 서술하고 이에 상당하는 한의학의 기본원리를 비교 고찰함으로써 차후 여러 가지 종류의 자연요법연구에 기초자료를 제공하고, 하네만의 동종요법과 거의 비슷한 연대에 제창된 동무 이제마의 체질의학이 심신(心身), 즉 정신적 상태와 육체적 질병과의 상호 관계성을 언급한 질병관, 약제의 운용정신 등등의 여러 측면에서 그 유사점과 차이점을 비교 고찰하고자 하였다. 1. 동종요법은 생기론(生氣論)과 기계론(機械論)이라는 대립되는 학문적 전승구조로 부터 잉태된 전일의학으로서 서구 현대의학의 골간을 이루는 뉴튼물리학의 기계론적 패러다임과 상위(相違)되며, 그 이론적 성립과 성장배경에서 직 간접적으로 동양학문의 상적 배경과 한의학 이론이 변용된 상태로 흡수된 자연의학(自然醫學)의 일종이다. 2. 동종요법 약제체질론은 약제반응에 따라 질병증상과 개인의 체질적 특성을 직접 일대일 대응시킨 소략한 체질론으로 규율성을 갖춘 체계가 부족하나 심신상관론(心身相關論), 선천적인 체질결정론 등의 기본이론이 사상체질론과 동일하며, 단일 약물에 대한 세심한 개인특성의 연구는 중경입법과 사상의학의 정신에 부합된다고 할 수 있다. 3. 동종요법은 병증의 변화를 체질화하여 선택적 친화성에 따른 약제별로 다양한 유형으로 구분하고, 이에 비하여 사상의학은 병증의 변화를 자신의 체질적 조건하에서 발생하는 체질병증으로 설명하고 있어 차이가 있다.

Keywords