Abstract
A generalized slope deflection method has already been developed by the authors from the existing one, and applied to the 3-dimensional structural analysis of tankers idealized as frame models to verify the effectiveness of the method from the analysis viewpoint. In this study, a minimum hull weight design program of tankers is developed to verify the effectiveness of the method from the design viewpoint by the combination of generalized slope deflection method and optimization method considering discrete design variables. By this program, it is possible to determine the scantling of each member of actual tankers that give minimum weight under given constraints. Also, a considerable weight saving has been found compared with existing ship.
이미 저자들에 의해 기존의 경사처짐법을 일반화하여 일반화 경사처짐법을 정립하였으며, 일차적으로 횡강도 해석 측면에서 그 유용성을 확인하기 위해 유조선을 대상으로 frame modeling을 통한 횡강도 해석을 수행한 바 있다. 본 연구에서는 설계 측면에서의 일반화 경사처짐법의 유용성을 확인하기 위해 일반화 경사처짐법과 이산화 변수를 고려한 최적화 기법을 결합하여 최소 중량 설계 프로그램을 개발하였다. 이 프로그램을 통해 주어진 설계 조건하에서 최소 중량을 주는 유조선의 설계 치수를 결정할 수 있었으며, 실적선에 비해 상당한 양의 선각 중량이 감소가 되는 설계가 가능함을 보여 주었다.