Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 13
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- Pages.93-103
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- 1996
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
A study on the Paradigm Shift in Design Management Through An Annotated Bibliography
문헌 주석을 통한 디자인 경영의 패러다임 변화에 관한 연구
Abstract
Why are there semantic difficulties in the jargon, design management\ulcorner A series of changes in the meaning of design management during 40 years. since the beginning of 1950s when the term was used officially in the U.K., has been studied through a set of annotated bibliography. As a result, it is identified that such semantic confusions have been situated in relation to the shift in the emphasis on design management as a narrow sense of design - a broad sense of design - strategic management. This may imply that design management becomes an intrinsic part of corporate management in line with the increasing importance of design in the success of business.
디자인 경영 분야에서 푹 넓게 나타나고 있는 개념상의 혼란은 과연 무슨 이유 때문인가\ulcorner 나날이 더해 가는 디자인 경영의 중요성에 비추어 이 문제에 대한 명확한 해석이 필요한 시점이다. 이 연구에서는 1950년대 초반 디자인 경영이라는 용어가 영국에서 처음으로 사용되기 시작한 이래로 현재까지 40여 년 동안 이 분야에서 나타난 개념상의 변화를 관련 문헌의 주석을 통해 고찰하였다. 그것은 곧 전문 서적 이야말로 그 시대의 학문적 상황과 요구를 반영하는 지적 소산이라는 인식을 바탕으로 하는 것이다. 즉 1970년대까지는 산업 디자인 위주로 디자인 경영의 개념이 형성되었고, 1980년대부터는 디자인의 여러 분양에서 나름대로 디자인 경영이 자리를 잡게 되었다. 이어 1990년대에는 경영 전략적 가치를 중심으로 디자인 경영에 대한 새로운 개념이 형성되고 있다. 그 결과로 디자인 경영에서의 강조점이 협의의 디자인-광의의 디자인-전략적 경영으로 바뀜에 따라 그와 같은 개념상의 혼란이 초래되었음이 명확히 밝혀졌다. 이것은 곧 디자인 경영이 기업 경영에서 본질적인 요소의 하나로 점차 중요한 위상을 점해 가고 있음을 나타내 주는 것이라고 할 수 있다.
Keywords