이동통신채널에서 파일롯 톤을 이용한 반송파 동기의 성능분석

Performance analysis of carrier recovery using pilot tone in mobile radio channel

  • 나경필 (현대우주항공 인공위성 사업부) ;
  • 김의묵 (성균관대학교 전기전자 컴퓨터공학부) ;
  • 최형진 (성균관대학교 전자공학과)
  • 발행 : 1996.07.01

초록

본 논문에서는 디지탈 이동채널환경에서 적용이 가능한 두가지 형태의 파일롯 톤을 이용한 반송파 동기방식을 제시하고 이에 대한 성능을 비교 분석하였다. 이동채널환경에서는 다중경로에 의한 페이딩으로 인하여 수신신호의 진폭 요동과 불규칙한 위상변화로 반송파동기 및 수신기의 성능이 급격히 열화된다. 이러한 페이딩채널에 적용가능한 반송파동기방식으로 TCT(Tone Calibration Technique)와 DTCT(Dual Tone Calibration Technique)를 제시하고 Rayleigy 와 Rician 페이딩하에서 성능을 분석하였다. 또한 파일롯 대 신호전력비와 신호대 파일롯필터 대역비와 같은 주요한 설계파라메타에 대하여 BER 성능을 구함으로써 두가지 방식에 대한 심도있는 고찰과 시스템 최적화를 수행하였다.

The performance of a carrier recovery is severely degraded because of amplitude fluctuations and random phases of the received signai caused by multipath fading in mobile radio channel. In this paper, we present two kinds of carrier recovery technique using pilot tone such as TCT(Tone Calibration Technique) and DTCT(Dual Tone Calibration Technique) and analyze these performance both in Rayleigh and Rician fadings. we also evaluate the BER performance of two carrier recovery systems in terms of design parameters such as pilot-to-singnal power ratio, and detection filter-to-pilot filter bandwidth ratio.

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