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프리캐스트 프리스트레스트 콘크리트 교량 구조물의 정착부 설계에 관한 연구

Anchorage Zone Design of Precast Prestressed Concrete Bridges

  • 임동환 (동서대학교 도시공학부 토목공학과 전임강사,) ;
  • 오병환 (서울대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 김수석 (동서대학교 도시공학부 토목공학과)
  • 발행 : 1996.06.01

초록

프리캐스트 프리스트레스트 콘크리트 구조물의 정착부에 프리스트레스트 힘이 도입되면, 과다한 국부 집중 하중으로 인하여 균열이 발생할 수 있으며, 최근 이러한 구조물 건설시 텐던을 따라가며 심각한 균열이 발생한 경우가 있다. 본 논문은 프리캐스트 프리스트레스트 콘크리트 구조물의 정착부에 발생하는 국부집중응력의 분포 특성을 규명하고, 정착부 보강 형태에 따른 국부응력 효과를 규명하여 합리적인 정착부 설계 개념을 제시함에 목적이 있다. 이를 위하여 정착부 형태에 따른 역학적 거동 실험 및 해석연구가 수행되었다. 위의 연구 결과 나선형 보강철근이 극한 및 균열하중에 대한 저항능력이 가장 우수함이 집중응력 분포 특성을 고찰함으로서 나타났으며, 정착부의 파괴기구, 정착부 보강설계를 위한 기본 개념 및 그 방법이 제시되었다.

The purpose of the present study is to explore the effects of local reinforced type and to suggest reliable failure mechanism and the design criteria on the anchorage zones of the precast prestressed concrete bridges. To accomplish these objectives, a comprehensive experimental and analytical study has been conducted. From this study, the cracking and ultimate load capacities for spirally reinforced anchorage zone are found to be larger than those for orthogonal reinforced anchorage zone. This indicate the effectiveness of spiral reinforcement in controlling the cracking. And realistic failure mechanism and design criteria of prestressed anchorage zones based on the present study are suggested.

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