COMPARISON OF THE TREATMENT EFFECTS BETWEEN MEDICATION ONLY AND MEDICATION-PLUS-PARENT TRAINING IN ADHD CHILDREN

주의력결핍 과잉활동 장애 아동에서 약물 단독 치료와 부모 훈련 병합 치료의 효과 비교

  • Shin, Min-Sup (Division of Child-Adolescent Psychiatry, Seoul National University College of Medicine) ;
  • Oh, Kyung-Ja (Department of Psychology, Yonsei University) ;
  • Hong, Kang-E (Division of Child-Adolescent Psychiatry, Seoul National University College of Medicine)
  • 신민섭 (서울대학교 의과대학 정신과학교실(소아정신분과)) ;
  • 오경자 (연세대학교 심리학과) ;
  • 홍강의 (서울대학교 의과대학 정신과학교실(소아정신분과))
  • Published : 1995.12.30

Abstract

We conducted the comparative study of the effects of the parent training combined with medication and the medication only on 23 ADHD children with the age from 5 to 11(body 22, girl 1). Mothers of combined treatment group(parent training+medication) attended, the parent training program once a week for 8 consecutive weeks and booster session 1 month later. Children of both groups were assessed twice before and after treatment using the various using scales and TOVA to evaluate the treatment effects. The results of present study showed the greater effectiveness of the medication+parent training over the medication only in reducing the parenting stress of mothers as well as the inattention and behavioral problems of ADHD children. In medication only group while the scores of mother's rating did not change significantly after treatment, those of teacher's rating and TOVA tend to be decreased to normal range. These results suggested that methylphenidate is effective on improving attentional problems of ADHD children, but not on behaviral problems at home. These results mean that parent training is needed for reducing behavioral problems of ADHD children, negative interactions in mother-child relation, and parenting stress as well as maxmizing medication effect.

본 연구에서는 ADHD로 진단된 5세에서 11세 연령 범위의 임상 환아 집단을 대상으로 부모 훈련과 약물(메칠펜)을 병행한 치료와 약물만을 단독으로 사용한 치료 효과를 비교하였다. 8주간의 부모 훈련과 약물 치료를 실시한 결과, ADHD 아동들이 학교나 가정에서 보이는 주의산만함, 충동성, 과잉활동성 등 문제 행동을 감소시키고 부모의 양육 스트레스를 감소시키는데 부모 훈련과 약물 치료를 병행하는 것이 약물치료를 단독으로 사용하는 것보다 매우 효과적인 것으로 나타났다. 약물 치료만을 사용한 경우, 부모가 평정한 아동의 문제 행동 잠수와 양육 스트레스 점수상에서는 거의 변화가 없는 반면, 교사의 평정치와 TOVA 검사의 Reaction Time과 Variability 점수가 비록 통계적으로 유의미하지는 않았으나 약물 치료후에 정상 범위로 감소되는 경향이 있었다. 이러한 결과는 메칠펜이 주의력 결핍 중상의 치료에 효과적일 수 있으나, ADHD 아동이 학교나 가정에서 보이는 문제 행동을 변화시키고 부모나 교사가 ADHD 아동에 대해 가지고 있는 부정적인 인식을 변화시킬 뿐만 아니라 부모들의 자녀양육 스트레스를 감소시키기 위해서는 부모 훈련이 반드시 필요하다는 점을 시사해 주었다.

Keywords