A Study on the Father’s Role Performance and Children’s Achievement Motivation

아버지의 역할수행과 아동의 성취동기에 관한 연구

  • Kim, Jin (Graduate School of Education, Chonnam National University) ;
  • Lee, Sin-Sook (Dept. of Home Management, Mok-Po University) ;
  • Shin, Hyo-Shick (Dept. of Home Economics Education, Chonnam National University)
  • 김진 (전남대학교 교육대학원) ;
  • 이신숙 (목포대 가정관리학과) ;
  • 신효식 (전남대 사범대 가정교육과)
  • Published : 1995.06.01

Abstract

The purpose of this study were to identify the importance of father’s roles on children. A survey was carried out on 458(227 boys and 231 girls) 6th-graders at randomly chosen 4 elementary schools in Kwangju. Frequency, percentage, average, standard deviation and Pearson’s coefficient were checked and one-way ANOVA, Duncan’s multiple range test and multiple regression analysis were also carried out on the collected data. The results were as follows; 1. Evaluation of fathers’role performance depending on background variables ranged from 46.17 to 58.51 points(equivalent to 61.56∼78.01 points in the 100-point scale). Background variables that caused statistically significant difference were children’s sex, fathers’religion (whether they had one or not) fathers’education, monthly family income and decision-makers at home. The degrees of fathers’role performance were higher when the answerers were girls, when fathers had religions, when fathers educational level was higher, when the family income was higher, and when all family members participated in the decision-making. 2. Evaluation of children’s achievement motivation depending on background variables ranged from 77.17 to 84.34 points( equivalent to 68.90∼75.35 points in the 100-point scale). Background variables that caused statistically significant differences were children∼s sex and decision-makers at home. Children∼s achievement motivation were higher in the case of girls and when all family members participated in the decision-making. 3. When it comes to the children’s achievement motivation in relation to father’s role performance, 1)The overall aspect of fathers’ role performance caused significant differences in children’s achievement motivation. 2) The influence of fathers’role performance on children’s achievement motivation was highest in the investigation-faciliator role (${\beta}$=2.5) and then the economic role (${\beta}$=.14) and the valuetransmitter role (${\beta}$=.14). The explanative power of these variables was 22%.

Keywords

References

  1. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 아버지의 양육태도가 딸의 성취동기에 미치는 영향 강혜선
  2. 숙명여자대학교 아동연구 부자관계에 따른 남아의 인성특성에 관한 연구 김광응
  3. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문 아버지의 역할수행에 대한 관련 요인 연구 김미란
  4. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 아버지의 역할과 유아의 지각에 관한 연구 김미영
  5. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 부모의 양육태도에 따른 청소년의 성취동기 민숙정
  6. 동국대학교 대학원 석사학위 논문 아버지의 성역할 정체감과 자녀양육 참여와의 관계 박문학
  7. 고려대학교 대학원 석사학위 논문 한국 청소년의 성취동기에관한 일 연구-사회경제적 지위에 따른 사회화 유형을 중심으로- 박성주
  8. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 가정적 조건이 자녀에게 미치는 심리사회적 영향에 관한 고찰 박연의
  9. 부산대학교 대학원 석사학위논문 학습자의 성취동기와 학습전략사용 및 학업성취와의 관계 박한숙
  10. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 아버지의 자녀양육 역할 수행정도가 아동의 학업성취에미치는 영향 오미경
  11. 신가족관계학 유영주
  12. 서울대학교 대학원 석사학위논문 실업계 고등학교 학생의 성취동기와 그에 관련되는 변인에 관한 연구 유창열
  13. 한국가정관리학회지 v.11 no.1 부모의 성역할 유형, 부부간 권력유형과 아버지의 유아기 자녀양육 참여도 윤종희;이인숙
  14. 의사결정과 가족관계 Kathleen;M.Galvin;Bernard,J.Brommel;이재연;최영희(공역)
  15. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 시설아동의 성취동기에 관한 연구 조은미