A study on the location and school district of elementary schools at Chongro-gu, Seoul

GIS를 이용한 학군 설정의 시론적 연구 -종로구 국민학교 학군을 중심으로-

  • Published : 1995.09.01

Abstract

This study attempts to examine the location and district of elementary schools at Chongro-gu. For the convenience of the analysis, the data are analysed with the methods of GIS network model. For the purpose data was collected from Statistical Yearbook of Education in 1994 and Census of Housing and Population in 1990. Results may be summarized as follows. First of all, spatial pattern of elementary school at Chongro-gu shows outward diffusion because of problems, rising of land value, and out-migration of population in the area. Secondly, for the analysis of locational situation this paper uses the data such as population of 5-9 age, the number of housing, accessibility, and land value. The location of elementary school is ciassified into 4 types; the best area, better area, worse area, the worst area. The best area is Pyongchana-dong, Buam-dong, and Ewha-dong and the worst area is Chongro 1ga-dona, Chonaro 2ga-dong and Sechongno-dong. Thirdly, the alternative plans of school district are presented for the maximum equity and efficience, and security of school attendantes. The former emphasizes the minimization of commuting distance, the later emphasizes the minimization of the an comfortable facilities such as main streets in school district. Present school district which is based upon administrative dong should be changed to roadbased school district.

본 연구에서는 종로구 국민학교의 입지와 대안적 학구안을 제시하고자 하였다. 연 구 방법은 GIS Network의 입지-배분 모델을 이용하였다. 본 연구는 학교 입지에 각 변인의 가중치를 고려하지 못하고 분석 단위를 동단위로 했다는 점과 학구 조정에 있어서 학생들의 분포를 도로상에 균등하게 분포시킴으로써 현실과의 차이점이 다소 생길 수 있는 문제점을 가지고 있음을 밝혀 둔다. 기존의 학군에서 평균 통학거리 8,568m, 최대 통학거리 16,804m 인데 반하여 수정된 최소 통학거리 학군에서는 평균 통학거리가 8,328m, 최대 통학거리가 16,182m로 나타났다. 그리고 통학안정성 중심의 조정 학군에서는 평균 통학거리가 8,517m, 최대 통학거리가 16,768m이었다.

Keywords

References

  1. 한양대 석사 논문 대도시 지역에 있어서 학교위치와 규모에 관한 연구-서울시 국민학교를 중심으로- 권대섭
  2. 서울시 고등학교 학군 조정 방안연구 박부권
  3. 한양대 석사 논문 국민학교 학구 설정의 타당성에 관한 연구 박용철
  4. 대한 국토계획 학회지 국토계획 v.20 no.1 국민학교 통학구역 설정에 관한 연구 -목표시 공립 국민학교를 중심으로- 박용철;박대섭
  5. 한양대 석사 논문 학구내 아동의 통학 route와 교통사고에 관한 일연구-서울시 공립 국민학교를 중심으로- 윤정열
  6. 조선대 석사 논문 교지선정이 교육 환경에 미치는 환경에 관한 연구-국민학교를 중심으로- 이청웅
  7. 부산대 석사 논문 부산시 중학교 입지에 관하여; GIS를 이용하여 정미경
  8. 지역 연구 강남구 여가시설 활동 연구 최운식;김민
  9. Geographical Analysis v.19 no.2 Elimination of Source A and B Errors in P-Median Current,R.;Schilling,A.
  10. Geographical Analysis v.22 no.1 Location Modeling: Perspective and Overview Current,R.;Schilling,A.
  11. Geographical Analysis v.22 no.9 Analysis do Erroes Due to Demand Data Aggregation in the Set Covering and Maximal Covering Location problems Current,R.;Schilling,A.
  12. Distance and Space Gatrell
  13. Geographical Analysis v.21 no.2 Some Efficiency and Equity Effects of Boundaries in Location-Allocation Models Hodgson;Oppong,R.
  14. Geographical Analysis v.22 no.3 A Flow Capturing Location-Allocation Model Hodgson;Oppong,R.
  15. International Regional Science Review v.14 no.5 The Structure of small service Centers Under Conditions of Uncertain Supplies Pedersen
  16. Geographical Analysis v.22 no.3 An Interactive Approach to the Central Facility Location Problem; Locating Pediatric Hospitals in Warsaw Malozewski
  17. The Right Place; Shared Responsibility and the Location of Public Facilities Massam,H.
  18. Geographical Analysis v.21 no.2 Location-Allocation Models of some Traffic Facilities Ohsawa