A Visual Programming Tool for Constructing Object-Oriented C++ Class

객체 지향 C++클래스 생성을 위한 시각 프로그래밍 도구

  • Ha, Su-Cheol (Dept.of Computer Engineering, Daejeon University)
  • 하수철 (대전대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 1995.01.01

Abstract

This paper describes a visual programming tool which provides novice programmer as well expert with the abilites to capture real physical world of problem domain and to manipulate it user-friendly using icons and symbols. Therefore, novice can understand object-oriented features of C++ incrementally and construct classes easily. For this, we introduce some visual metaphors which are displayed as tables. The tables can not only represent objects and classes, but also be considered themselves as icons. We have named these tables as table-icons. Three levels of table-icons(i.e., Super Table-Icons, Intermediate Table-Icons and Detailed Table-Icons) are proposed to follow up appropriate evolution of object-oriented concepts. Table-icons are not simple pictographs but are activated and expanded to table forms. And then, developer can inset necessary entities into table body and delete useless entities from it. These table-icons are applied to a diagramming technique, C++gram[18], which is suggested for designing and implementing C++ programs.

본 논문은 전문가 또는 비전문 개발자에게 문제 영역의 물리적 세계를 쉽게 파악 하는 능력을 제공하고, 아이콘 및 기호의 사용을 통하여 사용자 편리성을 갖고 조작 할 수 있는 시각 프로그래밍 도구에 관한 연구이다. 특히 중점을 둔 것은 C++ 객체 지향 소프트웨어 생성을 위한 시각적인 접근이다. 이로써 초보자도 C++ 객체 지향적 인 특성을 점진적으로 이해할 수 있으며, C++의 클래스를 용이하게 작성할수 있게 한다. 이를 위해 시각적인 은유법을 도입하는데 테이블 형태로 객체와 클래스들을 표 현하면서 그 자체가 아이콘으로 간주되도록 테이블 아이콘을 제안한다. 수퍼 테이블 아이콘, 중간 테이블 아이콘, 그리고 내부 테이블 아이콘의 3 단계 테이블 아이콘을 설정함으로써 객체 지향 패러다임에 적합한 개념 진화를 도모할 수 있다. 이들 테이블 아이콘은 단순한 상형문자의 아이콘이 아니라 활성화가 가능하여 테이블 형태로 확정 되며, 그 내부에 원하는 엔티티들을 삽입하거나 불필요한 엔티티들을 삭제할 수 있는 능력을 가진다. 이 테이블 아이콘들은 C++ 프로그램 설계와 구현을 위해 고안된 C++gram[18]이라는 다이아그래밍 기법에 적용된다.

Keywords