A Study on Analyzing the Live Skyline Cable Logging Mechanics

유동식 가선집재시스템 Live Skyline의 역학분석에 관한 연구

  • Chung, Joo Sang (Department of Forest Resources, Seoul National University) ;
  • Chung, Woo Dam (Department of Forest Resources, Seoul National University)
  • 정주상 (서울대학교 산림자원학과 임업경영수확공학연구실) ;
  • 정우담 (서울대학교 산림자원학과 임업경영수확공학연구실)
  • Received : 1994.03.22
  • Published : 1994.09.30

Abstract

In this paper, the characteristics of cable logging systems, of which skyline length is adjustable during operation are discussed from a standpoint of system geometry. Among the cable logging systems, the live skyline is the typical one, of which operation is easy to understand. To analyze the cable logging mechanics of the live skyline, computer models were developed. In developing the computer models, the concept of the live skyline operation was classified into 'true live skyline' and 'live skyline with lift'. The former assumes to adjust skyline length continuously to maintain the skyline clearance over ground constant during inhaul ; the latter assumes to shorten the skyline length only to keep the minimum skyline clearance during inhaul. The computer model was used in investigating the mechanical efficiency and the operational characteristics of the live skyline system. First, the payload capability of live skyline was compared with that of standing skyline. Second, the effect of the change in the log-drag geometry on the payload capability of live skyline was investigated. Finally, the payload capability of live skyline with lift was compared with that of true live skyline as an effort to explain the concepts of true live skyline and live skyline with lift.

이 논문에서는 유동식 가선을 지니는 집재시스템의 특성을 설치방법에 따른 구조해석의 측면에서 검토하고, 유동식 가선집재시스템중 가장 기본적인 형태에 속하는 live skyline의 cable 역학분석을 위한 전산모델을 개발하였다. 전산모델은 live skyline 작업을 지면으로부터의 가선의 높이를 항상 일정하게 유지하는 'true live skyline' 방식과 가선을 일정한 높이 이상으로 유지하는 'live skyline with lift' 방식의 두 가정에 기초하여 각각 만들어졌다. live skyline의 역학적 효율성과 작업특성을 제시할 목적으로 이 전산모델들을 가상적인 지형자료에 적용하여 사례분석을 실시하였다. 먼저 standing skyline의 허용반송량과의 비교에 의해 live skyline의 역학적 효율성을 분석하였고, 둘째 견인중인 벌도목의 기하학적 구조가 허용반송량에 미치는 영향을 분석하였으며, 마지막으로 'true live skyline'과 'live skyline with lift'의 개념상의 특성을 허용반송량 계산에 의한 사례분석에 의해 비교검토하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국과학재단