디자인학연구 (Archives of design research)
- 제9권
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- Pages.601-616
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- 1994
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
이상' 시의 타이포그라피적 해석
a typographic study on Yi Sang's poetry
초록
전위시인 이상은 회화적, 건축 적 영감으로 시를 썼으며, 그의 시 세계에 타이포그리피적 표현을 구사하여 그만의 예술적 창의력을 분출하였다. 그는 문학적 언어에만 묶여 있던 언어를 해방시켜 시각적 영상언어로 승화시켰고, 그가 창조해낸 기호로 유희하며, 현실과 전총에 대해 도전했고, 질서에 대한 모험적인 싸움을 즐겼다. 각고의 과정을 통해 토해 낸 그의 타이포그라피적 결과들은 결국 우리 현대 타이포그라피 역사를 1930년대로 한층 길게 늘여 놓았다. 그의 시에 나타나는 타이포그라피는 활자적 표현 기술로서 본다면 미숙함도 있겠으나 일관된 실험정신으로 고루한 관습을 깬 것은 한글 타이포그라피에 뚜렷한 현대성 제시했다는 점에 의미를 두어, 이제 늦었더라도 그를 한국 현대 타이포그라피의 보배로운 존재로서 새로이 평가해야 할 것이다.
avant garde poet Yi Sang wrote his poetry with architectural and artistic inspirations. his artistic creativity was exploded by typographic expression. he lirerated the !iterated word into visible language also. he played with his-own-created-signs. fighted against the reality, traditions and cliches. his typographic characteristic poetry is an evidence for the lengthening the history of korean modern typography as a pioneer. because his experimental works is the great evident. so we evaluated the worth of it.