Estimation of the Bearing Capacity in Pile Load Tests Using the Maximum Curvature

말뚝재하시험(載荷試驗)에서 최대곡율(最大曲率)을 이용(利用)한 지지력(支持力) 추정(推定)

  • 황정규 (홍익대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 류정수 (동명기술공단 감리부)
  • Received : 1992.11.20
  • Published : 1993.07.31

Abstract

It is usually very expensive and often impractical to extend a load test on a large pile until collapse. Many graphical or mathematical methods have been attempted to estimate the bearing capacity from the results of a vertical load test without having to load the pile to failure. According to Fellenius, the failure value must be based on some mathematical rule and generate a repeatable value that is independent of scale relations and the opinions of the individual interpreter. This study presents the method which may estimate the failure load using the maximum curvature to apply Kondner's theory from the results of a loading test which cannot be extended until the failure load is reached.

대구경(大口徑) 말뚝에 있어 파괴시(破壞時)까지 말뚝재하시험(載荷試驗)을 실시한다는 것은 매우 비용이 많이 들고 거의 불가능한 일이다. 따라서 파괴시(破壞時)까지 재하(載荷)하지 못한 말뚝의 연직재하시험(鉛直載荷試驗)의 결과(結果)로부터 지지력(支持力)을 추정(推定)하기 위해 많은 도해적(圖解的) 방법과 수학적(數學的) 방법이 시도되었다. Fellenius에 의하면 재하시험(載荷試驗)에 의한 파괴치(破壞値)의 추정(推定)은 수학적(數學的)인 법칙(法則)에 근거를 두어야 하며, 축척(縮尺) 관계나 개인의 시각적(視覺的) 판단(判斷) 등에 의존하지 않는 일정한 값을 가져야 한다. 본(本) 논문(論文)은 파괴시(破壞時)까지 재하(載荷)하지 못한 말뚝의 연직재하시험(鉛直載荷試驗)에 대하여 Kondner의 이론(理論)에 근거한 수학적(數學的)인 방법으로 쌍곡선(雙曲線)의 최대곡률점(最大曲率點)을 파기하중(破壞荷重)으로 추정(推定)하는 방법을 제안하였다. 이 방법으로는 파괴하중(破壞荷重) 뿐만 아니라 파괴하중(破壞荷重)시의 침하량(沈下量)도 추정(推定)이 가능하다.

Keywords