The Changes of Vulcanization and Physico-Mechanical Properties of NR/BR Blend with the Content of Sulfur and Accelerator

황 및 가황 촉진제의 함량에 따른 NR/BR 블렌드의 가황과 물리적·기계적 특성의 변화

  • Kim, Wan-Young (Dept. of Chemical Technology, Chonbuk National University) ;
  • Lee, Dai-Soo (Dept. of Chemical Technology, Chonbuk National University) ;
  • Kim, Youn-Sop (Dept. of Chemical Technology, Chonbuk National University) ;
  • Kim, Hyung-Soon (Dept. of Chemical Technology, Chonbuk National University) ;
  • Nah, Chang-Woon (R & D Center, Keumho & Co., Inc.)
  • 김완영 (전북대학교 공과대학 공업화학과) ;
  • 이대수 (전북대학교 공과대학 공업화학과) ;
  • 김윤섭 (전북대학교 공과대학 공업화학과) ;
  • 김형순 (전북대학교 공과대학 공업화학과) ;
  • 라창운 ((주)금호 기술연구소)
  • Received : 1991.07.23
  • Published : 1991.12.30

Abstract

The physico-mechanical properties of NR/BR blend were measured, and the results were interpreted in terms of the crosslink density with cure system. The cure rate, maximum torque and crosslink density increase with the content and ratio of curative for cure system. Hardness, 300 % tensile modulus, rebound and wear resistance increase with crosslink density of the vulcanizate but heat build-up and tan $\delta$ at $60^{\circ}C$ decrease. It is expected that semi-EV(efficient vulcanization) cure system is appropriate for application in tire tread of truck/bus in which load bearing property is impotant.

가황계에 따른 NR/BR 블렌드의 물리적 기계적 특성의 변화를 가교밀도의 차이로 해석하였다. 경화제의 비율 및 함량이 증가함에 따라 가황속도 및 최대 토오크는 증가를 보였으며, 가교밀도도 증가하였다. 가교밀도의 증가에 따라 경도, 300% 모듈러스, 반발탄성 및 마모특성은 증가를 보인 반면에 발열에 의한 온도 상승 및 $60^{\circ}C$에서의 tan $\delta$는 감소를 보였다. 따라서 높은 하중이 가해지는 트럭/버스 타이어의 트레드 부위에 사용하는 경우 회전저항이 적은 semi-EV 가황계가 가장 적절한 가황 시스템으로 판단되었다.

Keywords