Park Management Evaluation Using Importance-Performance Analysis

중요도(重要度)-성취도(成就度) 분석(分析)에 의한 공원(公園) 경영평가(經營評價)

  • Kim, Seong-Il (College of Agriculture, Chungnam National University)
  • Received : 1991.02.05
  • Published : 1991.03.31

Abstract

Increasing social needs for outdoor recreation require not only additional developments but proper evaluation of the existing facilities and management policy. As an evaluation technique, this paper examines Importance Performance. Analysis developed in Marketing field for evaluating facilities and services of a national park. L sing the data gathered by personal interview to the Kayasan National Park visitors in 1989, evaluation of 10 facility/service items by visitors are illustrated graphically. Based on the information, new management strategies are suggested.

야외휴양(野外休養)에 대한 사회적 수요가 증가함에 따라 새로운 휴양(休養) 시설(施設)의 개발 만큼 중요한 문제로 부각되고 있는 것이 기존 자원에 대한 경영방침(經營方針)의 평가 및 새로운 경영방향(經營方向)의 설정이다. 본 연구(硏究)는 마케팅 분야에서 개발된 중요도(重要度)-성취도(成就度) 분석(分析)을 이용하여 자연휴양지의 시설 및 서비스의 평가를 시도하였다. 1989년도 가야산 국립공원(國立公園)에서 실시된 개인면담에 의해 얻어진 정보를 근거로 10가지 시설(施設) 및 서비스에 대한 이용자의 평가가 가시적으로 도식화(圖式化) 되었고 이에 따른 경영전략(經營戰略)의 방향이 제시되었다.

Keywords