자연형 태양열 학교의 실태 조사 연구

A Research on the Actual Condition of Passive Solar School Buildings

  • Lim, S.H. (Korea Institute of Energy & Resources) ;
  • Jeon, H.S. (Korea Institute of Energy & Resources) ;
  • Auh, P.C. (Korea Institute of Energy & Resources) ;
  • Lee, N.H. (Korea Institute of Energy & Resources)
  • 발행 : 1990.12.14

초록

1989년 12월 현재 우리나라에 건축되어진 태양열 학교는 총 1669개 교실로서, 연도별 분포를 보면 1980년도에 33개 교실, 1981년도에 25개 교실로 일부 학교에서만 채택되어 건축되어 지다가, 1982년도 부터는 '82년도 자연형 태양열학교 표준도면의 영향으로 전국적으로 건립되기 시작하였다. 따라서, 본고에서는 이제까지 건립된 자연형 태양열 학교의 문제점을 실태조사 등을 통해 파악하여 이들 문제점의 단계적 해결을 위한 접근 방향을 모색하고, 이와 더불어 보다 열성능이 향상되고, 음환경 및 빛환경도 개선된 자연형 태양열 학교의 본격적 건립에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다.

The purpose of this study is to provide materials necessary for planning and designing of passive solar school buildings by comparing and analyzing the satisfaction degree on old passive solar school building environment characteristics according to the school building pattern. In conclusion, passive solar systems are effective and economical when they are applied to school buildings for heating systems.

키워드